Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av T5smurfen
Har snöat in på att kika runt lite på olika förbrukningar på bilar. Kollat en hel del tester i en känd svensk biltidning. Hur kan dom få bilarna dra så mkt vid testkörning och sverigecykeln? Någon som kollat och ligger i närheten av deras förbrukning på era bilar? Vi har en volvo V70 T5 -01 och den ska dra enl volvo 0.93 blandad körning och enl tidningens test så får dom den att dra 1.18l blandad! Vi åker våran T5a på ca 0.88-0.91 väldigt blandad körning året runt och har aldrig ens nosat på litern ens en tank!!!!!!! Vad är eran uppfattning om testförbrukningar vs verkligheten? En 2011 volvo v70 d3 ska enl volvo dra 0.52 blandad och tidningen åkte den i sverigecykeln på 0.75 och nån testförbrukning va över 0.8 haha !!!!!!!!!!!!!!!!!! aaaaahaaaaa ok!???!!??
Användarvisningsbild
av MartinS
Du bor ganska långt ifrån en storstad och andra bilar eller? De siffror du påvisar för din T5:a är inget jag skulle kunna komma i närheten av. Mycket landsvägskörng för dig va?

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
Jag tycker alla bilar jag kört drar mer bränsle i verkligeheten än den angivna. En del bilar avviker bara lite och en del avviker mycket.
Nuvarande bilen 2,5FT (med etanol) drar drygt 1 liter/mil på landsvägen och angiven förbrukning är 0,93.
I stadstrafik (småstad) drar den ca 1,8 liter/mil och angiven förbrukning är 1,75.
Jag kör ingen ecodriving så bilens verkliga förbrukning jämför med angiven kan jag inte klaga på.

Att dieselbilar kan dra mycket bränsle har jag också erfarit många gånger. Procentuella skillnaden på vissa dieselbilar i verklig förbrukning jämfört med angiven upplever jag kan bli mycket stor. Större än vad jag kan åstadkomma med bensin- eller etanolbilar. Fast i absoluta tal drar diesel förstås mindre vid jämförbara bilar. I din jämförelse mellan V70N och V70II bör du ta hänsyn till att både vikt och luftmotstånd skiljer. Tänk också på att körsättet har avgörande betydelse och att det är mycket svårt att jämföra två bilar med olika förare.

Jag tror sverigetestet är mer verklighetsnära än vad t.ex. EU-körcykeln är för nya bilar.
av T5smurfen
Vi har 3mil in till stan ca men det blir mkt kortkörningar upp till affären och sen har jag ca 2 mil till jobbet enkel resa ungefär så det är inga långa landsvägssträckor vi pratar om. Vi kollade på en annan T5a före den här och ägaren påstod att hans farsa brukade ha bilen ofta när han var barnvakt och lyckades köra den på 0.85 och jag tänkte oxå då inom mig att JAAAA JAAAA HAHAHAHA men jag sket en luden lök sen när vi köpte våran och insåg att den drog inte så vansinnigt mkt.

Rekordet är (nu kommer du inte tro mig Martin) men frugan lyckades köra bilen till och från sitt jobb (4.5mil enkel resa på ren 90 väg) en sommar på 0.79!!!!!!! Jag va tvungen att kolla det jävla kvittot och trippmätaren några gånger kan jag säga när vi stod på macken :-D Jag tankar alltid och räknar med miniräknare men färdatorn visar rätt skapligt om man nollar den vid tankning och bara låter den vara sen det diffar ca0.3dl ca. Har mätt bilen mot gps oxå och trippen stämmer nära på exakt. Vi har en cabby 610 husvagn (1600 kg) drar man den med bilen så brukar den ligga på 1.4-1.5 ungefär!

Åker en 99- Passat 1.9 TDI 110hk som andra bil den har dragit nu med dubbfria vinterdäck ca 0.51 dom tre tankarna vi tankat den så länge vi ägt den och den står 0.53 bl körning i instruktionsboken så det går! Nu är ju inte det en bil man hetsåker med precis :-D

Jag har oxå hört att (gamla men ändå med partkelfilter) volvo v70N diesel med femväxlade lådan drar mindre än nya v70 II och v70N med sexväxlade lådan men jag har inget bevis för det :-) Många olika förbrukningar på dom hör man iaf det är allt från 0.5 till 0.88 blandad :-D
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur kan du tycka 0,79 är så extremt lågt om den brukar ligga på 0,88?

Jag körde vår gamla V70 2.4T-01 till Sälen med takbox på 0,64 en gång, medans den vid normal jobbpendling låg på ~0,95. Stadskörning i sthlm ~1,3. Kanske kan det säga något om att körstilen är HELT avgörande? Jag förstår inte att många stirrar sig på blinda på de siffror som anges, och sedan förväntas köra på de samma själva.

/Martin
av T5smurfen
Klart att det beror på körstil har jag sagt något annat jag kan ju utan tvekan få bilen dra 1.5-2l milen om jag bara vill!! Du körde till sälen 40-50 mil rakt av en resa på 0.64 vilket är åckligt bra men hon åkte bilen till jobbet t&r under några veckor dvs startade en kall bil ett ex antal gånger eller hur och jag menar att jag tycker inte 0.88-0.91 är mkt alls för en T5a när man åkt gamla 740 240 turbo en gång i tiden som låg på 1.2l mil hur man än körde typ så därför blev jag ännu mera förvånad när hon lyckades köra på 0.79 men den går säkert att komma ned på under 0.7 med vid långkörning på en tank med ett ägg på gasen oxå men det kommer jag aldrig att få uppleva! :-)

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]