Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Å fan, Vad bra :) , sen är det vell en smaksak om m14 är standard eller inte, inget jag har på hyllan direkt. :wink:

Men det är klart det räknas som standard då då den är metrisk och inte konisk, men inget man hittar överallt.
Jo den lokala hydralslangsbutiken hade så nu är det inköpt. Nej jag hade aldrig tid att mäta på gängan.

Tacka för all hjälp med detta :)
sabelström skrev:Å fan, Vad bra :) , sen är det vell en smaksak om m14 är standard eller inte, inget jag har på hyllan direkt. :wink:

Men det är klart det räknas som standard då då den är metrisk och inte konisk, men inget man hittar överallt.
M14 är en standardgänga så tillvida att den finns.... Men det finns ju M7, M9, M11 nämda M14, M15 och M18 också. M14 är nog vanligast av dessa, men M14x1,5 är inte "standard" för M14. Det är M14x2, sen finns det M14x1, M14x1,25 och nämda M14x1,5. I denna samling är nog M14x1,5 vanligast. Finns mycket på bilar och maskiner från Tyskland. Blev ni klokare? I min ungdom när jag på yrkesskola lärde mig till bilmek (-69 till-71) hade jag en lärare som jobbat som bilmek på -20-talet. Han berättade med fasa att då hade varje bilmärke med självaktning egen gänga..... och det fanns många bilmärke. Dom skrev bilmärke på spannar och burkar och samlade skruvar och muttrar i. Det var nog inte alltid bättre förr.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
sabelström skrev:Å fan, Vad bra :) , sen är det vell en smaksak om m14 är standard eller inte, inget jag har på hyllan direkt. :wink:

M14 är en standardgänga så tillvida att den finns.... Men det finns ju M7, M9, M11 nämda M14, M15 och M18 också. M14 är nog vanligast av dessa, men M14x1,5 är inte "standard" för M14. Det är M14x2, sen finns det M14x1, M14x1,25 och nämda M14x1,5. I denna samling är nog M14x1,5 vanligast. Finns mycket på bilar och maskiner från Tyskland. Blev ni klokare? I min ungdom när jag på yrkesskola lärde mig till bilmek (-69 till-71) hade jag en lärare som jobbat som bilmek på -20-talet. Han berättade med fasa att då hade varje bilmärke med självaktning egen gänga..... och det fanns många bilmärke. Dom skrev bilmärke på spannar och burkar och samlade skruvar och muttrar i. Det var nog inte alltid bättre förr.

Mvh
Lennart
Mycket riktigt, m14x1,5 är inte standard för m14.

Dock så är fortfarande m14x1,5 en standardgänga, tas även med i ISO 262. Enligt ISO 262 räknas den som fin men är igentligen en medium då vi på fin har m14x1, denna tas dock inte upp i ISO, således inte standard.
Enda stället jag kommit i kontakt med m14x1 IRL är då man gängar för ljuddämpare på vapen där man vill ha en så fin gänga som möjligt för att få maximal styrning då det måste vara rakt mot loppet.
Citera qwerty Re: Vad för gänga mellan btr och fulerail Volvos F2xx motorer?
av qwerty Idag, 15:39

Mycket riktigt, m14x1,5 är inte standard för m14.

Dock så är fortfarande m14x1,5 en standardgänga, tas även med i ISO 262. Enligt ISO 262 räknas den som fin men är igentligen en medium då vi på fin har m14x1, denna tas dock inte upp i ISO, således inte standard.
Enda stället jag kommit i kontakt med m14x1 IRL är då man gängar för ljuddämpare på vapen där man vill ha en så fin gänga som möjligt för att få maximal styrning då det måste vara rakt mot loppet.
Vist har du rätt. Men det är ju skillnad på standard gängor och udda gängor. Det som en del kallar standart (typ hydraualslangar) skulle vara otänkbart på ett annat ställe. Bilindustrin ligger väl ungefär mitt i mellan. Jag jobbar numera på förrådet på ett väveri som tillverkar filtar till pappersmaskiner och på vävmakinerna har vi mycket hydraulik, och där är der nog mer standard med udda gängor. I vår "dagliga" verksamhet (reparationer, ombyggnader och underhåll) skulle det vara otänkbart att montera något med M14 eler M18 även om jag har det på "mitt" förråd. Dessutom har jag tumgängor (UNC) för en del äldre -70-tals Svenska??? vävmaskiner.
Re: Vad för gänga mellan btr och fulerail Volvos F2xx motorer?
av emwtur Idag, 17:20

m14 x 1,5 är väl samma som stiften ?
Visst är det väl M14x1,25 på tändstiften.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Re: Vad för gänga mellan btr och fulerail Volvos F2xx motorer?
av emwtur Idag, 17:20

m14 x 1,5 är väl samma som stiften ?
Visst är det väl M14x1,25 på tändstiften.
det har du nog rätt i - sorry !
/emwtur
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]