Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Camel skrev:Angående årsmodeller så har 2,5FT MY10 högre motoreffekt än tidigare årsmodeller. Och utväxlingen på 2,5FT manuell är högre också fr.o.m MY10. Automat har samma utväxling. Med Polestar erhålls samma effekt oavsett MY. Bränsleförbrukningen är ganska ok för en bil med 2,5FT:s prestanda tycker jag. Jag kör ändå inte snålt och det borde gå att underträffa mina förbrukningssiffror lätt. (S80N har dessutom lite lägre luftmotstånd än V70II, även om det är marginellt.) Total verklig bränslekostnad i snitt på 2000 mil är 15,14 kr/mil.
Om du vill ta del av mina förbrukningssiffror för V70II 2,5FT MY11 manuell finns de här: https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_031201244708P052c.jpg

Med andra ord så är det bättre för plånboken att köpa en snål diesel !
Användarvisningsbild
av Camel
En sk. "snål" diesel i händerna på mig är inte så snål längre... :roll:
Jag har upplevt detta många gånger med olika sk. snåldieslar. :wink:

Jämför man bilars bränsleförbrukning så måste man vara noga med att:

1. Bokföra varenda takning och körsträcka under långa perioder. Det har jag gjort.

2. Se till att körförhållanden, körsätt, bilens skick, osv. är lika som den man jämför med. Det är omöjligt i praktiken om man inte bokstavligen går in för detta och lägger upp ett körprogram, skiftar förare, kör i båda riktningar på teststräcka, osv.

Min lista uppfyller krav 1. Men jag som förare kommer aldrig att uppfylla krav 2. Jag kör definitvit inte efter något körprogram och skulle jag värderat bränslekostnaden högst i mitt bilägande skulle jag inte köpt en bil som har 1798 kg tjänstevikt med en motor på 231 hk...
av Lövet
Man kan också låta ren volym av datapunkter utjämna skillnaderna. Kollar man på spritmonitor.de så brukar man kunna få förbrukningsuppgifter på flera hundra bilar och då jämnas extremvärden fort ut.
Användarvisningsbild
av Camel
Tyvärr inte om man är "extrem" hela tiden. :wink:
Vissa bilmodeller körs oftare av "extrema" förare än andra.
av whennebab
peetan skrev:
-kan man koppla in mp3 via aux på de flesta modeller? (Vilka går ej)
Se till att hitta en med minst high performance eller premium performance och usb.
performance går ej.

Finns AUX i standardstereon också.

1Burken skrev:Jag boka 9000mila service idag på min 2,5ft. 11700kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kostar det. pga någon kontroll man ska utföra på ventilerna.... Fan va trött jag blir.
Är det någon annan än du som råkat ut för detta?
Min 9.000 mils service gick på 2.000 kr

Mvh.

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]