Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
Droopy skrev:La min beställning i Fredags och det gick vägen iaf, Oceanrace. MY12 kanske var deadline då, jag vet inte.
Hade det inte varit en ORE hade det kanske kunnat bli en MY13.../PH
Hade kunnat beställa en MY13 lite långre fram men då skulle det bli lev i September och vad den hade kostat då vet jag inte, Kan ha blivit dyrare el billigare. För min del som har bilarna i så många år spelar 12 el 13 ingen roll, den dagen jag ska byta är det endå inget värde kvar i bilen :-)

Då jag dessutom fick samma pris på en ORE fabriksbeställning som en lagerbil slog jag till.
Låter klokt. Vissa år drar de igång nästa MY sent, andra tidigt så exakt, det kan bli lev sept eller maj på en MY13, man vet inte... och det är inte meningen att man ska veta heller. Lär också vara olika för olika modeller, men det har hänt att man t ex beställt en S60 T4 MY11 och fått en MY12.../PH
Men det var väl för att det var någe leverans problem men T4:an då eller minns jag fel?

Mvh
Per
perhall skrev:Låter klokt. Vissa år drar de igång nästa MY sent, andra tidigt så exakt, det kan bli lev sept eller maj på en MY13, man vet inte... och det är inte meningen att man ska veta heller. Lär också vara olika för olika modeller, men det har hänt att man t ex beställt en S60 T4 MY11 och fått en MY12.../PH
Hur menar du ?:-/ ?:-/ ?:-/

"och det är inte meningen att man ska veta heller"

Menar du att om man beställer en ny bil så ska man inte veta när man får den levererad, dvs om man får den i Juni eller I December

Eller menar du att man inte ska veta vilken årmodell man får och vilka färger och optioner som finns när bilen väl tillverkas ?
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Låter klokt. Vissa år drar de igång nästa MY sent, andra tidigt så exakt, det kan bli lev sept eller maj på en MY13, man vet inte... och det är inte meningen att man ska veta heller. Lär också vara olika för olika modeller, men det har hänt att man t ex beställt en S60 T4 MY11 och fått en MY12.../PH
Hur menar du ?:-/ ?:-/ ?:-/

"och det är inte meningen att man ska veta heller"

Menar du att om man beställer en ny bil så ska man inte veta när man får den levererad, dvs om man får den i Juni eller I December

Eller menar du att man inte ska veta vilken årmodell man får och vilka färger och optioner som finns när bilen väl tillverkas ?
Man ska få veta allt detta utom att det i skarven kan vara så att bilen råkar få nästa årsmodell. Det är ganska vanligt under en period av året. i övrigt ska specen förstås stämma.
om MY 12 beställs tom v 13 och MY 13 from v 14 så stänger de ju inte fabriken, någonstans i skarven händer det att några som beställt MY12 får MY13 lite beroende på utförande, paket etc.
PH
Jag har bara hört det av mina kontakter som jobbar på Volvo och jag har visserligen känt till det ett tag men valt att inte berätta eftersom det varit konfidentiellt. Men det är det inte längre, däremot har Volvo inte gått ut med infon officiellt än.
För V70II blir det en marginell förändring av emblem samt nyckel, i övrigt inget nytt som syns. D4 får 177 hk, D3 136 hk, båda 5-cyl 2 l. I övrigt samma motorutbud som tidigare. Detta är vad jag har erfarit.
MY14 kommer en mer omfattande yttre facelift. Det är ju eg. i senaste laget, det blir då på bilens sjunde MY.
PH
Henry_Fågeljazz skrev:Yttre facelift MY14 verkar sent i livscykeln. Tveksamt om det är värt att byta från MY10 till MY13 med det som är känt så här långt.

Avvaktar vad min säljare har att berätta. Som jag förstod det när jag besökte honom i februari så skulle vissa ändringar exteriört göras.

/H
Håller helt med. MY15 borde det ju vara en ny modell. Själv bytte jag från MY08 till MY11 och det var ju inget som man kunde se på bilen direkt... så du kan nog vänta.
Lurigt det där med vad säljare vet, ibland vet de mer än allmänheten, ibland inte. Men överhuvudtaget konstigt att det inte kommit någon yttre facelift än, man kan ju säga att bilen är från 2007 då den kom som MY08 men i själva verket presenterades den ju under senvåren 2006 som S80 och har varit likadan sedan dess, må vara att MY12 fick en ny mittkonsoll.

det märkliga i alltihop är att bilarna verkar utvecklas långsammare... tänk på skillnaden mellan -71 144 och -79 244... 72 nya handtag och mittkonsoll, 73 ny front, ny instrumentpanel, nya bakljus... 74 glödtrådsvakt, bältesvarnare, nya stötfångare, 75 240, 76 inget nytt direkt, 77 sidoblinkers bak, 78 konsoll vid strålkastarna, 79 ny bak och nya strålkastare etc. då märktes det ju att man hade bytt!

PH
Ja, på 70- och 80-talen ändrade Volvo som sagt rätt friskt på bilarna för att få folk att byta till den senaste årsmodellen. Rent produktionsmässigt var det ofta inte så stora saker men de syntes. Min första 244 var en -76 och jag hade planer på att montera sidomarkeringsljus för att få den att se ut som en -77, men det blev aldrig av. 8)

När det gäller dagens V70II känns uppgraderingen av inredningen ok och intressant men utsidan behöver definitivt något som får folk att känna att det är värt att byta upp sig. Det är ju så fåfängt, i alla fall för mig, att man vill att de ska se "nytt" ut. :)

Kanske blir det till att vänta tills en helt ny modell ser dagens ljus men då är ju inte mycket värde kvar i nuvarande vagn. :(

/H
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]