Camel skrev: /.../Om man tar hänsyn till etanolhalten, antal kallstarter, körstil och framförallt hur länge motorn har full arbetstemperatur i förhållande till antalet upplupna kallstarter och tiden mellan dessa så är det rimligt att tro på en ganska säker estimering av
oljebytesbehovet./.../
Jag förklarar lite mer hur jag tänkte:
Vid kallstart på en ottomotor läcker både viss mängd bränsle och gaser ner i motoroljan. Etanolmotorer kräver fetare blandning än bensin och rimligen läcker både mer bränsle och gaser förbi då.
Bränslet avdunstar delvis från oljan när den värms upp och avdunstade gaser samt gaserna som läckte förbi vid kallstarten återförs från vevhuset till motorn och förbränns. De flesta kolväten i t.ex. bensin har mycket högre kokpunkt än etanol vilket medför att koncentrationen av mängden bränsle i motoroljan troligen är lägre i en etanolbil än en bensinbil om man ser till att motorn snabbt får upp arbetstemperaturen så att avdunstningen tar fart.
Att man ändå föreskriver tätare oljebyten vid etanoldrift beror troligen på att oljans tillsatser förbrukas kemiskt snabbare av etanol än bensin. Få kallstarter och se till att snabbt komma upp i arbetstemperatur efter varje start (använda motorvärmare) förbättrar situationen betydligt. Om man försöker sträva efter detta, samt sköter oljebytena, så tror jag inte att man behöver oroa sig för att det skulle vara någon skillnad mellan etanol eller bensin när det rör motorns slitage.
Direktinsprutade motorer (t.ex. T4F) behöver betydligt mindre bränsle vid kallstart än vanlig insprutning pga mindre droppbildning på kalla cylinderväggar. Detta bör vara extra bra vid etanoldrift.
Ett gott tecken allmänt är faktiskt att en ottomotor ”drar” olja.
Alla motorer
ska dra olja i
rimlig mängd. En motor som inte drar olja alls existerar inte. Men ibland kan man tro det eftersom oljenivån på vissa bilar faktiskt inte verkar att sjunka. Men det beror isf på att oljan är utspädd med bränsle. Inget bra alls. Om man upplever det på sin etanolbil ska man byta olja oftare än intervallerna eftersom användningsättet medför mer utspädning än vad tillverkaren räknat med.