Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis, och skulle Volvo och andra biltillverkare göra detta vore det logiska att alla "bensinbilar" är av typen Flexifuel. Första ägaren kanske vill tanka bensin och då behålla serviceintervallet för bensin. Men efter tre år kan nya ägaren tanka etanol utan problem. Nu är istället 90% av alla sålda nya bilar fossildrivna och kommer också att alltid vara beroende av fossilbränsle. Bara en liten del är bränsleflexibla. En helt vansinnig utveckling...
Användarvisningsbild
av Camel
Camel skrev: /.../Om man tar hänsyn till etanolhalten, antal kallstarter, körstil och framförallt hur länge motorn har full arbetstemperatur i förhållande till antalet upplupna kallstarter och tiden mellan dessa så är det rimligt att tro på en ganska säker estimering av
oljebytesbehovet./.../
Jag förklarar lite mer hur jag tänkte:

Vid kallstart på en ottomotor läcker både viss mängd bränsle och gaser ner i motoroljan. Etanolmotorer kräver fetare blandning än bensin och rimligen läcker både mer bränsle och gaser förbi då.

Bränslet avdunstar delvis från oljan när den värms upp och avdunstade gaser samt gaserna som läckte förbi vid kallstarten återförs från vevhuset till motorn och förbränns. De flesta kolväten i t.ex. bensin har mycket högre kokpunkt än etanol vilket medför att koncentrationen av mängden bränsle i motoroljan troligen är lägre i en etanolbil än en bensinbil om man ser till att motorn snabbt får upp arbetstemperaturen så att avdunstningen tar fart.

Att man ändå föreskriver tätare oljebyten vid etanoldrift beror troligen på att oljans tillsatser förbrukas kemiskt snabbare av etanol än bensin. Få kallstarter och se till att snabbt komma upp i arbetstemperatur efter varje start (använda motorvärmare) förbättrar situationen betydligt. Om man försöker sträva efter detta, samt sköter oljebytena, så tror jag inte att man behöver oroa sig för att det skulle vara någon skillnad mellan etanol eller bensin när det rör motorns slitage.

Direktinsprutade motorer (t.ex. T4F) behöver betydligt mindre bränsle vid kallstart än vanlig insprutning pga mindre droppbildning på kalla cylinderväggar. Detta bör vara extra bra vid etanoldrift.

Ett gott tecken allmänt är faktiskt att en ottomotor ”drar” olja. Alla motorer ska dra olja i rimlig mängd. En motor som inte drar olja alls existerar inte. Men ibland kan man tro det eftersom oljenivån på vissa bilar faktiskt inte verkar att sjunka. Men det beror isf på att oljan är utspädd med bränsle. Inget bra alls. Om man upplever det på sin etanolbil ska man byta olja oftare än intervallerna eftersom användningsättet medför mer utspädning än vad tillverkaren räknat med.
av kitco
Camel skrev:Motoroljans smörjande egenskaper kan påverkas negativt om bilen bara körs på etanol. Om man sköter oljebytena så är det egentligen inga problem. Men tydligen tycker både Volvo och Ford att ventilspelet ska kollas och ev. justeras på etanolmotorerna. Ford har svängt i sin åsikt fram och tillbaka minst en gång vad jag vet. Tryckarna på 2,5FT är fasta så det är en del pyssel med det.
Är det inte hydrauliska lyftare i dessa med själv justering av ventilerna, finns det flera "moderna" motorer som kräver ventil justering vid 9000mil? Vad händer om man hoppar över detta kommer det märkas innan det blir skit av motor att det börjar blir dags för justering?
Användarvisningsbild
av js1
Hm, det här var helt nytt för mig och mycket intressant läsning. Att en motor kräver kontroll och ev justering av ventiler känns ju som att vrida tillbaka tiden 20 år. Om man som jag funderar på en begagnad 2,5FT som är ett par år gammal och kanske närmar sig dom 9000 milen kan man ju lätt hålla sig för skratt när man ställs inför den servicen. :(
Det tillsammans med alla larmrapporter om Taxibilar i Stockholm som havererat runt 10.000 mil gör det ju sådär lockande att byta bil. Jag såg 2,5FT som en sista chans att få en Volvo med en femma i. T4F med sin Fordbaserade fyra känns inte så kul. Visst går den bra och lär vara snål men det är nåt med Fordsläktskapet som tar emot . 8)
Man kanske får vänta ytterliggare nåt år till de nya Skövdemotorerna kommer.
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
kitco skrev:/.../Är det inte hydrauliska lyftare i dessa med själv justering av ventilerna/.../
Nej, men bensinfemmorna i 850 hade hydrauliska. Tror inte att senare modeller än så har det.
Användarvisningsbild
av Camel
js1 skrev:Att en motor kräver kontroll och ev justering av ventiler känns ju som att vrida tillbaka tiden 20 år.
Jag vill minnas att det var vanligare förr med hudrauliska ventillyftare och jag tycker det verkar vara vanligare idag med fasta.
Användarvisningsbild
av js1
Med risk att bli för O.T så refererade jag till min gamla 745:a som hade fasta lyftare. När sen 850 kom 92 med underhållsfria hydrauliska lyftare antog jag att alla motorer därefter har samma typ av lyftare. Allting går ju mot att göras så underhållsfritt som möjligt med längre och längre bytesintervall på t ex olja (bortsett från etanolmotorer då)
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, fast hudrauliska lyftare och för små oljekanaler eller igensatta kanaler är inget bra det heller. Jag tror många 850 hade problem med det. De flesta bilar med fasta lyftare kan man oftast köra många mil med innan justering behövs. Även etanolbilar, men risken för slitage är högre för etanolbilar eftersom samma marginaler för slarv med oljebyte inte finns. Vissa påstår även att andra fenomen finns med etanol som t.ex. slitna ventilsäten, mm. Men jag vet inget om detta.
Användarvisningsbild
av Camel
js1 skrev:/.../Om man som jag funderar på en begagnad 2,5FT som är ett par år gammal och kanske närmar sig dom 9000 milen kan man ju lätt hålla sig för skratt när man ställs inför den servicen. :( /.../
Den extra ventiljusteringen gör ca 1 kr/mil i kostnad om man köper bilen ny och kör. Om man köper begagnat vid "fel" miltal blir det dyrare eller billigare vid "rätt" miltal.

Några andra exempel: en släkting hade tillväxt av bakterier i bränslet (diesel), rengöring av bränslesystemet coh byte av div. komponenter hos Toyota kostade 30.000. Utslaget på de mil som kördes blev det ca 5 kr/mil. Dubbelmassesvänghjul håller sällan länge, kanske inte mer än 10-15.000 mil ibland, kostar lika mycket i kronor att byta = 1 kr/mil. Mina däck (P Zero) kostar ca 4 kr/mil istället för 2 kr som normala däck kostar. Partikelfilter på dieselbilar kostar lätt 1 kr/mil. osv. i all oändlighet. Att köra bil är inte gratis. I det stora hela är en 2,5FT inte behäftad med så mycket som relativt andra liknande bilar kostar orimligt mycket förutom möjligen bränslekonsumtionen när man kör. :wink:
av perhall
js1 skrev:Hm, det här var helt nytt för mig och mycket intressant läsning. Att en motor kräver kontroll och ev justering av ventiler känns ju som att vrida tillbaka tiden 20 år. Om man som jag funderar på en begagnad 2,5FT som är ett par år gammal och kanske närmar sig dom 9000 milen kan man ju lätt hålla sig för skratt när man ställs inför den servicen. :(
Det tillsammans med alla larmrapporter om Taxibilar i Stockholm som havererat runt 10.000 mil gör det ju sådär lockande att byta bil. Jag såg 2,5FT som en sista chans att få en Volvo med en femma i. T4F med sin Fordbaserade fyra känns inte så kul. Visst går den bra och lär vara snål men det är nåt med Fordsläktskapet som tar emot . 8)
Man kanske får vänta ytterliggare nåt år till de nya Skövdemotorerna kommer.
Att du saknar femman förstår jag. Men vad är poängen med att ha en ny fyrcylindrig Skövde-motor istället för en fyrcylindrig Ford-motor? Inte ens BMW:s nya fyrcyl bensinmotorer är så populära...
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]