Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Camel skrev:Det har jag också länge undrat.
Varför ska vi vara så onödigt snälla här i Sverige? Vare sig det gäller personbilar eller lastbilar så ska de utländska besökarnas fordon självklart uppfylla kraven som gäller här, även t.ex. bränslekvaliteten på lastbilar.

+1

Ta bara norge !, där kommer du inte vidare från gränsen på vintern om du inte har snökedjor med !.
Borde inte vara så svårt att genomföra vinterdäcks-krav på utlänsk trafik, kombinerat med betalnings/skuld /försäkrings ansvar vid olyckor.
Kolla bara hur det funkar när det ligger en polack med blanka däck i diket, killen som kör får oftast vänta på hjälp från kollegor ´( kan ta dagar dessutom) då bärgningskåren undviker dessa då dom helt enkelt inte vet när/ens om dom får betalt...
Kanske lite OT men jag tycker synd om svenska åkare som försöker köra med vettigt utrustade lastbilar och som ska kunkurrera med utländska lastbilar som i många fall knappt verkar att hålla ihop. Jag kör inte lastbil själv men av utseendet och döma på bilarna och däcken samt avgaserna verkar det vara en stor skillnad. Antar att det kostar pengar att hålla bilarna i bra skick.
blådåren skrev: Ta bara norge !, där kommer du inte vidare från gränsen på vintern om du inte har snökedjor med !.
Borde inte vara så svårt att genomföra vinterdäcks-krav på utlänsk trafik, kombinerat med betalnings/skuld /försäkrings ansvar vid olyckor.
Kolla bara hur det funkar när det ligger en polack med blanka däck i diket, killen som kör får oftast vänta på hjälp från kollegor ´( kan ta dagar dessutom) då bärgningskåren undviker dessa då dom helt enkelt inte vet när/ens om dom får betalt...
Hade varit bra att ha snökedjorna på här kanske...
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/ny ... 995555.ece
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240