Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 1Burken
Jag var kanon nöjd med min bil, och jag håller med om förbrukningssiffrorna som redovisas i tråden, tills i morse.
Jag ringde då Rejmes i Örebro och skulle boka tid för service. 9000 mil har den gått. Först svamlade mekanikern om en service 2.0, tror den kostar drygt 2000kr vilket är ok.
Jag passade på att fråga när nästa stora service kom och då svarade han 18000mil, kamremsbyte. Det är ju OK för så är det ju på alla bilar.
...sen sa ha Nej förresten... vi ska ju kolla ventilerna på den där modellen vid 9000 mil... din servise kostar 11700kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Va i helvete... Nu försvann allt incitament till att köpa en etanolvolvo. Jag har kört volvo i alla år men det här var den sista!
Användarvisningsbild
av Camel
Det stämmer, då ska ventilerna kollas på 2,5FT. Detta gäller även fordmotorer fast vid senare miltal.
Pristillägget för själva ventilkollen blir väl utslaget runt 1 kr/mil...
Användarvisningsbild
av Camel
Motoroljans smörjande egenskaper kan påverkas negativt om bilen bara körs på etanol. Om man sköter oljebytena så är det egentligen inga problem. Men tydligen tycker både Volvo och Ford att ventilspelet ska kollas och ev. justeras på etanolmotorerna. Ford har svängt i sin åsikt fram och tillbaka minst en gång vad jag vet. Tryckarna på 2,5FT är fasta så det är en del pyssel med det.
Användarvisningsbild
av Camel
Just nu kanske det är något billigare att köra på etanol när skillnaden i bränslekostnad mot bensin är stor. Men överlag tror jag inte det blir billigare alls om man räknar in allt. Men för mig har det inte varit orsaken till att jag kör etanolbil. Några kronor hit och dit per mil betyder inget. Mina däck (P Zero) ligger på 4 kr/mil i driftkostnad....
Det skulle vara intressant att få ta del av statistik på hur många motorer där det faktiskt sker en justering av ventiler. Jag antar att för de flesta är det bara en kontroll "bara för säkerheten skull". Nu borde det finnas statstiskt underlag att utvärdera om det verkligen behövdes. Volvo har väl inget intresse i att ta bort kontrollen. Den ger ju bra med intäkter. Precis som med oljebytena.

Några kronor hit eller dit, vad spelar det för roll? Det som är lite komiskt är ändå de personer som verkar räkna kr och ören inte kollat upp vilka kostnader servicen kostar innan bilköpet. Om det nu är så viktigt, varför inte kolla upp sådant? Jag har ingen aning vad servicen kostar på T4F. Men det spelar mig ingen roll. Den stora kostnaden är ändå värdeminskningen.
Användarvisningsbild
av Camel
Motoroljebyte på etanolbilar är nödvändigt att sköta, precis som på bensinbilar eller dieselbilar. Pga mer utspädning av bränsle i oljan (som dessutom kvarstår i större utsträckning) är dock marginalerna för slarv betydligt mindre på etanolbilar.

Kontroll av ventiler med fasta tryckare kan behövas på de flesta bilar förr eller senare. Däremot är det inte lika lätt att hävda att extra ventiljustering alltid behövs på etanolbilar. Men om man slarvat med oljebytena så kan det definitvt behövas. Dagens emmissionskrav ställer stora krav på att ventilspelet är korrekt och jag tror det är därför man tycker att det behöver kollas oftare. I volvos fall verkar det kosta lika mycket oavsett om justering behöver göras eller inte, men jag vet inte säkert. Men om det är så kanske de tjänar en extra slant vad vet jag.

Ford har svängt i denna fråga fram och tillbaka. Om man kollar serviceschemat för t.ex. Zetec-SE (sitter i bl.a. första modell av focus) hos Kindwalls så blir det så här just nu:

Zetec-SE/FFV (Flexifuel) Kontroll/justering av ventiler varje 6.000 mil
Zetec-SE (Bensin) Kontroll/justering av ventiler varje 16.000 mil eller 10 år
http://www.kindwalls.se/kindwalls/smpage.fwx?page=578

Men när jag ägde en bil senast med denna motor så skulle ingen extra ventiljustering göras. Och den bilen rasade inte ihop för det fast jag körde på etanol. :wink:
Givetvis ska man sköta sina oljebyten. Det jag menar är att det skulle vara enkelt att implementera ett mer intelligent serviceintervall baserat på antalet kallstarer, etanolhalt osv. All data finns redan i bilen. Men Volvo har inget intresse att att utveckla detta. Det skulle väl ta några dagar för en mjukvaruutvecklare och sedan fältprov. Men nu kan Volvo istället skinna bilägaren med oljebyte som för många är för ofta. Det extra oljebytet på flexifuel är troligen baserat på värsta scenario, dvs personer som kallstartar för att köra några kilometer, sedan ny kallstart för att köra hem samma strecka.

Problemet är att det saknas helt en motkraft som kritiserar biltillverkarna på ett nyaserat sätt. Det slutar ofta med "aldrig mer etanolbil, det blir diesel". "Hurra!" säger Volvo som får sälja en ännu dyrare bil med ännu mer vinst.
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:/.../jag menar är att det skulle vara enkelt att implementera ett mer intelligent serviceintervall baserat på antalet kallstarer, etanolhalt osv. All data finns redan i bilen. Men Volvo har inget intresse att att utveckla detta./.../
Det är helt klart fullt möjligt att göra detta. Om man tar hänsyn till etanolhalten, antal kallstarter, körstil och framförallt hur länge motorn har full arbetstemperatur i förhållande till antalet upplupna kallstarter och tiden mellan dessa så är det rimligt att tro på en ganska säker estimering av oljebytesbehovet och möjligen även behov av ev. extra ventiljustering. Ordinarie kontroll av ventiler slipper man ju ändå inte. Men jag tror lika som du att det beror delvis på ekonomi. Men viss osäkerhet kan ändå finnas i vissa fall.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]