Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rikard79 skrev:Ok tack för alla svar om E85.
Tar gärna lite info ang mina övriga frågor.
och som svar till dig perhall så gav jag 120 för bilen.
Mvh Rikard
Klart bra pris! Du har fått en modern, bekväm och krocksäker bil för pengarna!
PH
Aldhissla81 och prahna, vad har ni för egna erfarenhetr av E85? Jag menar alltså inte sådant som ni har läst i Aftonbladet eller DN eller "hört om en kompis brorsas kusins morsa" som har upplevt problem etc. etc. Utan verkliga handgripliga problem med sönderfrätta bränsletankar, trasiga bränsleinsprutningar m.m. Hur många mil kör ni med E85, och när? Fabriks-FFV eller hemkonverterade eller bara blandtankad. Berätta här.
av prahna
Min kompis etanolbil gick sönder, visst ett känt fel. Har för mig det var bränslepumpen. Vet bla att tanksensorn har svårt för att klara av etanolen, dock så skulle jag inte klassa mig som expert. Vet dock tillräckligt för att veta att det kan bli dyrt att experientera. Sedan om man vill göra det så är det ju upp till ägaren av bilen. Själv skulle jag låta bli, besparingen på bränsle kan bli dyr i slutändan. Visst funkar det för många men det kan bli problem.
Sedan att man inte får köra på annat bränsle än vad bilen är typad för spelar nog mindre roll, det är väl typ bara på besiktningen som de skulle kunna se något sådant.
Min förra bil en trimmad S60T5 tankade jag med 10 liter E85 och 40liter 95okt vid varje tanktillfälle och det fungerade väldigt bra.

Jag upplevde prestandan likvärd som med V-power fast med mycket lägre bränslepris.

Jag testade även på min dåvarande båt, en DC med MPI V8 och den gick med samma blandning men toppfarten sänktes litegrand och bränsleförbrukningen höjdes så det testade jag bara en gång (testade även V-power och det var inte någon skillnad mot 95okt).
prahna skrev:Min kompis etanolbil gick sönder, visst ett känt fel. Har för mig det var bränslepumpen. Vet bla att tanksensorn har svårt för att klara av etanolen, dock så skulle jag inte klassa mig som expert. Vet dock tillräckligt för att veta att det kan bli dyrt att experientera. Sedan om man vill göra det så är det ju upp till ägaren av bilen. Själv skulle jag låta bli, besparingen på bränsle kan bli dyr i slutändan. Visst funkar det för många men det kan bli problem.
Sedan att man inte får köra på annat bränsle än vad bilen är typad för spelar nog mindre roll, det är väl typ bara på besiktningen som de skulle kunna se något sådant.
Du pratar ju om två olika saker, i ena inlägget skriver du om etanolbilar, och nu pratar du om folk som experimenterar.
Det är två helt skilda saker anser jag!

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]