Då var man hemma efter året besiktning. Inte särskilt munter sådan
Totalt 9 fel:
1) Styrväxel, oljeläckage
2) Signalanordning, ur funktion
3) HC-halt tomgång, för hög
4) Parkeringsbroms bromsverkan, ur funktion
5) Färdbroms hjulbroms, fram höger, anliggning
6) CO-halt förhöjd tomgång, för hög
7) Färdbroms bromskraftfördelning, fram, bromsverkan ojämn
8) SRS-indikering (krockkudde), varnar för fel i systemet
9) Skyltlykta, ur funktion
Värden:
CO 0,5 (0,5) HC 162 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) LAMBDA 1,02 (0,96-1,04)
Med tanke på hur mycket pengar, tid och energi jag lade ner på kärran förra året (se tidigare inlägg), så känner jag att jag vill fixa till felen även i år, om det inte visar sig alltför kostsamt.
Tutan (2), handbromsen (4), färdbroms (5 & 7) och skyltbelysningen (9) känns som jag kan fixa själv.
Styrväxeln (1) bytte jag förra året, så det känns ju segt att behöva byta den igen, men det finns väl ingen annan lösning?
Det som jag funderar över är miljövärdena (3 & 6) HC och CO 2500. Antar att man får lämna in bilen på verkstad för att fixa dessa värden? Vad kan det gå på i kronor?
SRS-lampan (8) har jag försökt mig på att släcka tidigare genom att släcka felkoden, dock utan resultat. Besiktningsmannen sa att det är nytt fr.o.m. jan-12 att det blir underkänt för lysande SRS-lampa. Vad tar de på verkstad för att fixa det måntro? Han sa iofs också att jag fick se till att den inte lyste, åtminstone inte på besiktningen

Kanske kunde trixa lite så den slocknar?
Vad säger ni? Är det hål i huvet att hålla kärran vid liv ett år till?