Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som jag tidigare skrev kan ju detta diskuteras till förbannelse...
Jag tycker att var och en KAN och BÖR få välja däck efter vilka förutsättningar som råder UTAN att bli straffskattad för det. Jag kan ju tex INTE hjälpa att vägnät och vinterunderhåll av vägarna här inte är lika välskött som dom större vägarna och kanske i städerna. Jag ska ju INTE straffas för att det inte lägges så mycket energi och pengar här som på tidigare nämnda vägar! Har inte mycket mer att tillägga i denna diskusionen faktiskt.
Förr fanns det ju en kilometerskatt på lastbilar. Säkert i syfte att skatt skulle betalas efter vägslitage etc. Kilometerskatten togs bort i början av 90-talet har jag för mig, saknad av ingen. Framförallt var det bökigt att läsa av kilometerräknarna och få fram underlag för skatteberäkningen. Men idén i sig var nog inte dum - särskilt om det innefattade utländska lastbilar som ju utgör ett konkurrensproblem för svenska åkare idag. * Sorry, inser att det blev lite OT *
llesrof skrev:Nu verkar några forskare ha lyckats bevisa att damm från dubbdäck är hälsovårdligt
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ett-be ... sakerheten
Jag länkar till kommentarer ang. denna artikel. Jag vet ju vad jag anser är anledningen till mycket partiklar.

http://bildrullen.se/2012/04/tyskar-ler ... ubbforbud/
http://www.veta.se/wp/2012/04/02/lander ... elproblem/
Variosboy skrev: Det bästa enligt min mening vore att ta bort fordonsskatten och lägga det på bränslet istället, för det är ju faktiskt ett ganska bra sätt att låta som kör mycket betala mer för slitaget än andra..
Bränsleskatten är ju redan bizzart hög, så de som kör mera betalar ju redan mycket mer i skatt.
Guligan skrev:Förr fanns det ju en kilometerskatt på lastbilar. Säkert i syfte att skatt skulle betalas efter vägslitage etc. Kilometerskatten togs bort i början av 90-talet har jag för mig, saknad av ingen. Framförallt var det bökigt att läsa av kilometerräknarna och få fram underlag för skatteberäkningen. Men idén i sig var nog inte dum - särskilt om det innefattade utländska lastbilar som ju utgör ett konkurrensproblem för svenska åkare idag. * Sorry, inser att det blev lite OT *

kilometerskatten blev ersatt av en rejäl höjning på dieselskatten som solidariskt skulle ersätta slitaget på vägarna, baserat på förbrukning och kör-sträcka.

Konstigt att alla utlänska åkare helt plödsligt hade jättetankar på uppåt kubiken på bilarna, dessutom har vår berömda mk2 diesel den fantastiska egenskapen att den höjer förbrukningen på tunga fordon med 3-5 dl milen pga sämre energi-innehåll, OJ vilken vinst för miljön och skatte-inkomsten...
Kan ju vara så att dom vill slippa tanka dyr skit-diesel...
Dessa dubbdäck...
Var det inte vår käre claes tingvall på trafiksäkerhets-verket som gjorde ett utspel att dubbfritt var så bra att det inte fanns anledning att köra dubbat, speciellt sedan alla bilar numer har antisladd och antispinn ?.
När det sen kröp fram att han hade en så "besvärlig backe" hemma att han bara använde dubbdäck själv :roll: .
Efter att idag ha sett två parkarbetare släntra runt på en skolgård där de "sopade" medelst varsin bensindriven lövblås, så inser jag varifrån alla skadliga partiklar i luften kommer ifrån. Satan vad det dammade. För inte så där värst många år sedan amvände de sopborstar och det dammade inte en tiondel så mycket. För inte så många år sedan användes inte lövblåar i någon större utsträckning och då snackades det inte så mycket om skadliga partiklar från gatorna :D
Förresten... varför har inget kommit på att förbjuda rökning? Det dödar flera hundra personer varje år, både aktivt och passivt och rökning tillför inte ett j-vla dugg till samhällsnyttan. Dubbdäck däremot är en extra säkerhet när man till exempel tar sig till arbetet och kör bil på hala gator där medtrafikanter också rör sig. Vikten av att kunna köra bil så säkert som möjligt måste ju självklart väga tyngre än att få fördärva hälsan, både på sig själv och andra, genom att röka.
llesrof skrev:Förresten... varför har inget kommit på att förbjuda rökning? Det dödar flera hundra personer varje år, både aktivt och passivt och rökning tillför inte ett j-vla dugg till samhällsnyttan. Dubbdäck däremot är en extra säkerhet när man till exempel tar sig till arbetet och kör bil på hala gator där medtrafikanter också rör sig. Vikten av att kunna köra bil så säkert som möjligt måste ju självklart väga tyngre än att få fördärva hälsan, både på sig själv och andra, genom att röka.
Man borde införa någon slags tobaksskatt :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok