Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Som jag tidigare förklarat så används bilägarnas försäkringar för att täcka upp motorskador som egentligen garantin ska ta på bilarna. Ett exempel är saabs dåliga vevhusventilation som kostat många många motorer. Där gör man som så att bilägaren får ta skadan på sin motorskadegaranti. När ärendet är klart kompenserade saab med att ge bilägaren tillbaka sin självrisk, helst dessutom inte i pengar utan i saker eller fri service en tid framöver.
Istället för att det då kostar saab 35-40.000kronor per bil att åtgärda kostar det nu dom i teorin 5000kr per bil. I praktiken beroende på val så kostar det dom ett par tusenlappar.
Bilägarna får istället höjd premie för alla ärenden.

Nu har det sorgliga hänt att en bilverkstad tagit eld. Det är naturligtvis inte kunderna som gjort något men återigen blir det med största sannolikhet så att kunderna får betala skadorna på sina egna bilar. Det är en bolagspolicy på dom flesta verkstäder, att alla skador som uppstår på bilarna när dom är inlämnade ska gå på bilens egen försäkring. Ännu ett sätt att slippa betala skadorna man råkat skapa på bilarna.
Visst händer det att dom drabbade ägarnas bolag lämnar sin räkning till verkstans bolag. Men det är ytterst sällan det går vidare, istället blir det så att bilägaren får skadan åtgärdad på sin försäkring och bilägarna får höjd premie igen.
Verkstans försäkringsbolag står för ägarnas självrisker i bästa fall. I sämsta så får man stå sitt eget kast för att man lämnat in bilen helt enkelt.
Man får då stå även för självrisken för en skada man inte ens är inblandad i.

Nu är ju inte ärendet avgjort i det här fallet hur det kommer att gå, eftersom det nyss hänt. Men jag vore ytterst förvånad om verkstan ersatte alla bilar utan kostnad för bilägarna.
Tänk på det när ni lämnar bort er bil. Detsamma gäller stöld, skadegörelse och liknande. ALLT får kunden själv stå för i första hand.
Användarvisningsbild
av Camel
Den verkstad som berördes av brand idag verkar ju utgå ifrån att kundernas egna bilförsäkringar ska ersätta de förstörda inlämnade bilarna. Tycker det verkar konstigt eftersom de flesta företag normalt brukar ha ansvarsförsäkringar i verksamheten. Om man tittar på sådana försäkringar för t.ex. bilverkstäder så finns det t.ex. hos If delkaskomöjlighet som täcker skador på kunders fordon, även brandskador. Verkar som man är snåla på verkstaden att köpa försäkringar. Jag tycker det är principiellt fel att kunderna ska ta detta på sina bilförsäkringar då de lämnat in bilen till en verkstad som drivs i affärsverksamhet.

http://www.skovdenyheter.se/nyhet/3935/ ... orgon-igen
Bilias regionchef Robert Bloom till Skövde Nyheter:
De kunder som hade sina bilar inlämnade på verkstaden håller Bilia på att ringa runt till för att informera dem om läget och hur de ska gå vidare.
- Alla bilar är identifierade. Så som jag förstår det får våra kunder kontakta sina försökringsbolag precis som att deras bil hade börjat brinna ute på parkeringsplatsen, säger Robert Bloom.

http://www.if.se/web/se/SiteCollectionD ... _32510.pdf
Kunders fordon
En försäkring för fordon som mottagits för reparation, service, ombyggnad, tillbyggnad, garagering eller försäljning.

Bilansvarsförsäkringen gäller som en trafikförsäkring. Den ger inget skydd för det mottagna fordonet
och bör därför kompletteras med en Delkaskoförsäkring som ger ersättning vid bränder och stölder.

Delkasko
brand
Brandförsäkringen gäller för skador som orsakas av
brand, åsknedslag, explosion eller kortslutning. Den
gäller också direkt uppkomna följdskador på elektriska
komponenter.
av *pettson*
Jag kollade upp några verkstäder jag är mycket bekant med och alla har samma koncept.
Kundens försäkringar får stå för allt. Ett undantag finns och det är när en mekaniker kör en bil och en olycka inträffar. Då tar verkstan detta på sin försäkring.
Annars vid skadegörelse, stöld, brand, eller till och med motorhaveri tas allt ifrån kundförsäkringen även när det sker inomhus, på eget inhägnat område eller utanför inhägnat område.

Jag ställde frågan om bilen nu har trafikförsäkring bara av t.ex ekonomiska skäl? Hur gör man då?
Fick svaret: Det har inte hänt.
av Lövet
Saabfallet stämmer inte enligt den information jag fått av ett försäkringsbolag jag jobbar med (Sveriges största...). Där gick försäkringsbolagen ihop och vägrade ersätta någonting när det stod klart att kvaliteten var så dålig. Saab fick själva gå in och skapa en egen garanti som de betalade själva.

Möjligt att det du beskriver hände första året men mot i övrigt ersatte inte bolagen någonting.
av *pettson*
Jag jobbade under tre år på en firma som levde på att sälja o serva bland annat saab och opel.
Mitt huvsakliga jobb var att skruva opel. Men då och då var det så mycket saab inne att det prioriterades istället så då skruvade jag det. Alla jobben jag gjorde var försäkringsjobb som löstes på så sätt. Det kunden fick tillbaka varierade mellan presentkort, resecheckar eller produkter samt innestående service. Kundens försäkring användes alltid. Min närmaste mekgranne höll på med dessa renoveringar heltid och alla hans bilar under tre år gjordes likadant med. Saab Linköping hade 200 bilar som 141 av fick renoveras. En del fick vi renovera två ggr till och med eftersom försäkringsbolagen inte ansåg att turbon ingick i försäkringsskyddet. Motorerna togs isär i smulor, diskades i maskin och plockades ihop med nya delar. Förutom turbon. Som havererade 200-500 mil efter och gjorde den fixade bilen obrukbar. Då vägrade bolagen fortsatt att ersätta turboaggregaten med jobb. Man ansåg att det var förslitningsvaror. När jag slutade dä hade bolagen ändrat sej och ersatte även turboaggregaten vid renoveringen. Så nåt enstaka år handlar det inte om. Saab ändrade sin vevhusvent i omgångar. När man ändrade den för andra gången vägrade bolagen. Samtidigt tvångsuppgraderade saab samtliga bilar som överhuvudtaget kom in i verkstan. Saab införde då en egen *garanti* som för övrigt också den var en köpt försäkring men med saab som premiebetalare.
av *pettson*
Jag är inte förvånad. Alla ställen jag jobbat på, utom ett, har alltid använt gassvets till att värma skruvar och muttrar med. Man tar fram gasen och skär helt obehindrat av trilskande skruvar precis intill plastledningar till tankavluftning och bränsletransport, aldrig några skydd, så det händer otroligt sällan om man tänker på det. Jag har alltid varit extremt försiktig med sådana jobb och tillverkade några avskärmingsplåtar i polerat rostfritt som jag kunde rigga för att skärma av med. Jag hade ju inget annat val än att använda gasen mot min vilja. Det bästa jag använt annars är induktionsvärmaren istället. Peka på det du ska värma, tryck på knappen vänta 5 sek, det är glödrött, bara att jobba på. Fungerar på allt i princip utom alu. Men det anses för dyrt att ge 30-35000 för en bra induktionsvärmare, då behåller man hellre dom öppna lågorna istället.

Att jag har en extra motvilja mot gassvets är för att jag blev inblandad i en olycka som slutade lyckligt för mej, mindre lyckligt för den som höll i gassvetsen.
Han värmde på en länkarm för att byta en spindelled på peugeot. Han växlade några ord med mej samtidigt.
Han stängde av gassvetsen med acetylenet först istället för tvärtom och riktade syrgasstrålen rakt i det kokande fettet medans han stängde av.
Det resulterade i att det blev en explosion, jag trycktes ur dörröppningen rakt ut i hallen handlöst, han flög bakåt.
Han fick kokande fett i ansiktet, som tur var missade det ögonen. Ingen av oss hörde mer än ringande i öronen i flera timmar.
Först när ambulansen hämtat honom insåg vi vilken tur han hade.
Han hade ett litet vertikalt sår i pannan vi inte tänkte på först. Det var spindelleden som gjort det och skjutits rakt upp, igenom ett ventilationsrör, igenom gips, brädinnertak, isolering och hade nästan kommit igenom yttertaket som var brädat med tjärpapp. Bulan stod upp där med sin tapp igenom pappen. Spindelleden skrapade alltså honom i pannan.
Ytterligare såg vi att handtaget var pulvriserat fram till ventilerna, trots det fick han inga handskador.
Han hade alltså extrem tur i oturen. Det som är mer skrämmande är att exakt så lätt är det att skapa en sån olycka så det blir rejäla personskador ev dödsfall plus att hela verkstan kan brinna ned.
Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är d[…]