Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Stattin
Hej!

Idag var jag till en kompis, körtid ca 5-7 minuter, körde helt normalt.
Var hos han ca 2-3 timmar = kall bil.
Sen for jag vidare till min farsa, körtid ca 1-2 minuter, körde helt normalt.

Var inne hos farsan i ca 5 minuter, gick sedan ut på gården, ringer en sväng till farsan och medan jag står där och pratar i mobilen så hör jag hur det smäller till inne i bilens motorrum och det osar kylarvätska.
Bilen var avstängd och hade stått då ca 5 minuter.
Öppnar huven och efter lite sökning så hittar jag en plast plugg, efter lite mer sökning så kommer jag på att den ska sitta i grillen (till höger längst upp, sett från förar stolen då).

Jag provar att sätta tillbaka pluggen, fyller på nytt kylarvatten (kan ju nämna att den läker också och att jag måste fylla på rätt så ofta).
Kan också nämna att bilen har aldrig gått varm en enda gång, inte ens när det är för lite vätska i den.
Startar bilen och allt verkar normalt, far tillbaka till min kompis fram och tillbaka innan jag fortsätter hem igen, då börjar bilen låta ganska illa och jag ser hur pluggen vill åka ur igen så jag ställer bilen hos kompisen så länge.

Jag har läst lite om problemet i andra trådar men där beror det oftast på att bilen gått varm, min kan ju knappast ha hunnit blivit varm på 1-2 minuter som det tog att köra från kompisen.

Vart ska man börja felsöka?
Läste i andra trådar att det kunde vara toppen eller packning :???:

Bilen är en 745 tic 90
Ingen AC eller nått.
av Stattin
Lite mer efterforskning så verkar det faktiskt kunna vara toppen, ska kolla det närmare ikväll då jag inte har bilen hemma nu.
Men ni får gärna komma med förslag på andra saker som kan vara fel.
av Stattin
päpplet skrev:Ta av locket på kylarburken och lukta. Luktar det avgaser = trasig toppackning
Ja jag ska kolla det i helgen, bilen fick stå kvar hos kompisen tills jag vet mer, vill inte köra i onödan.
Kloge skrev:Pluggen som gjort sitt. Köp en ny hos Volvo
Tack! Du ger mig en gnutta hopp om att det kan åtgärda problemet!
Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]