- tor 29 dec 2011, 13:40
#601721
Du har gjort helt rätt. Vevaxeln ska läggas stumt mot tolken. Då brukar inte kamaxelmarkeringarna stämma. Det är ju det jag säger, det är ju sed att göra allt på visuell inställning..
Vad du gör härnäst är att lossa lite grand på skruvarna i kamaxeldreven. Ser till att kamaxeltolken stämmer och går in. Det kan innebära att du får vrida en eller bägge kamaxlarna någon millimeter åt nåt håll. Dra sen åt dreven igen lite grand.
Riv av kamremmen. Byt rullar om du ska. Montera nya kamremmen. Se till så slacket blir vid spännaren. Lossa säkringen på spännaren så att den löser ut, fortfarande med bägge tolkarna i så allt är låst. Lossa nu kamaxeldreven lite så eventuellt slack försvinner där.
Det innebär att dreven kan vrida sej någon millimeter lär du lossar dom. Dra sen åt och lossa tolkarna. NU för första gången på länge står motorn exakt rätt.
Nu drar du runt motorn för hand minst två varv. Vill du så petar du i tolkarna igen så att du är säker på att inget flyttat sej. Är allt bra så ur med tolkarna och montera ihop resten. Sen provstarta och njut av en bil som går renare och piggare.
Vad du gör härnäst är att lossa lite grand på skruvarna i kamaxeldreven. Ser till att kamaxeltolken stämmer och går in. Det kan innebära att du får vrida en eller bägge kamaxlarna någon millimeter åt nåt håll. Dra sen åt dreven igen lite grand.
Riv av kamremmen. Byt rullar om du ska. Montera nya kamremmen. Se till så slacket blir vid spännaren. Lossa säkringen på spännaren så att den löser ut, fortfarande med bägge tolkarna i så allt är låst. Lossa nu kamaxeldreven lite så eventuellt slack försvinner där.
Det innebär att dreven kan vrida sej någon millimeter lär du lossar dom. Dra sen åt och lossa tolkarna. NU för första gången på länge står motorn exakt rätt.
Nu drar du runt motorn för hand minst två varv. Vill du så petar du i tolkarna igen så att du är säker på att inget flyttat sej. Är allt bra så ur med tolkarna och montera ihop resten. Sen provstarta och njut av en bil som går renare och piggare.