Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Kul rubrik på den här tråden. Tror att den snart blir lika lång som "Stäng av dimljusen, BMW-ägare" (Autopower, aktiv tråd sen 2004, 74 sidor lång och 133 000 visningar) eller "Nur 5.100 km Freude am Fahren" på bmw-treff.de med 182000 visningar... den stora floppen med 440 var väl när Volvo bytte till en nästan-850-front och kallade den för "lilla 850:n" i tidningen Ratten... hoppas XC60:s facelift blir bättre... /PH
Fast en 440 Turbo (eller 2.0 med för den delen) från 94-95 var faktiskt helt okej, med den tidens mått. Jag tycker faktiskt de har oförtjänt dåligt rykte. Ganska kul att köra, kanske lite dåligt ihopsatta och kass rostskydd men vilka bilar var inte så under tidigt 90-tal?

/Martin
dol skrev: Växellåda: Fy fan vad Volvo har usla automatväxellådor, det är ingent skämt. Den stora i T6 är fruktansvärt oekonomisk (Standard mazda?) och suger musten ur vad som helst, dock mjuk och behaglig. Powershift är detta ett skämt? Är detta en 2001:a SMART????+ Att volvo kan stoppa detta vrak i nya bilar är tragiskt. Om nu motorerna börjar bli sjyssta så drar ju växellådorna ner allt.. Om någon på Volvo lyssnar så är det dags att ringa ZF och köpa in lite sjysst teknik, det som offereras nu är tragiskt. Premuim? SMART 2001 eller Mazda 626 känns detta premium???+ Inte fan kan det vara dubbelkoppling i denna låda. Vid acc växlar den långsammare än farmor anka. Väldigt likt SMART årsmodell 2001.
Samma växellåda som i Mitsubishi Evo X med TC-SST. Har inte hängt på deras forum men undrar om dom är lika missnöjda?
Är du säker på det?

De modeller jag hittar uppgift att lådan sitter i är:

Ford

Ford Focus (2008–present)
Ford C-MAX (2008–present)
Ford Fiesta (2010–present)
Ford S-MAX (2010–present)
Ford Galaxy (2010–present)
Ford Kuga (2010–present)
Ford Mondeo (2010–present)
Volvo cars

Volvo C30 (2008–present)
Volvo S40 (2008–present)
Volvo V50 (2008–present)
Volvo C70 (2009–present)
Volvo V70 (2009–present)
Volvo S80 (2009–present)
Volvo S60 (2010–)
Volvo V60 (2010–)
Kanske inte exakt samma utförande men samma grundkonstruktion. Är i alla fall vad jag hört från dom som "konstruerar" MPS6 på Volvo.
Jojo, principen med dubbelkopplingslåda kanske är samma. Men det är den ju osv med DSG också, problemet är att Powershift funkar så mycket sämre.
Menade inte att det är samma princip. Getrag bygger även Evo-lådan och det är i stora drag samma grejer. DSG är väl ZF(?) så det är en annan konstruktion även om principen är samma.
Getrag byggde bra ambulanslådor på Volvo 240-tiden.
Nu tycks andra leverantörer vara mer i tiden. Priset kan ju inverka på viljan att köpa in rätt grejer till XC60. De refererade Fordbilarna är väl knappst riktmärken för bra körbarhet och exklusivitet.

http://www.autoblog.com/2008/09/10/in-t ... tion-x-mr/
"In traffic, however, the TC-SST reveals that Mitsu's new toy is still a little wet behind the ears. In start-and-stop situations with the tranny set to Normal you can feel the clutch engaging and releasing, sometimes at inopportune times. ... While not as refined as VAG's DSG, what the TC-SST lacks in finesse it makes up for in ferociousness"

Så i småbilar kanske lådan duger.
Guru skrev:Menade inte att det är samma princip. Getrag bygger även Evo-lådan och det är i stora drag samma grejer. DSG är väl ZF(?) så det är en annan konstruktion även om principen är samma.
Borg-Warner är det som konstruerat DSG-lådorna.

ZF vet jag inte om de har några dubbelkopplingslådor.
andreas_lofgren skrev:
ZF vet jag inte om de har några dubbelkopplingslådor.
ZF verkar ha en ny nioväxlad automatlåda för tvärsmonterade motorer.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_9HP_transmission

Denna borde passa Vovlo perfekt..
http://www.zf.com/corporate/en/press/pr ... d=21831400
"Enhanced performance and less fuel consumption

A torque converter is used in the 9HP as the standard starting element: Particularly customers in the USA and the Asian markets esteem its smooth starting and maneuvering quality. Here, a multi-level torsion damper system minimizes hydraulic losses while, already at low speeds, facilitating quick bridging of the torque converter lock-up clutch. This is not only beneficiary for fuel consumption and comfort but also for driving dynamics. For an even more direct driving experience, ZF has designed all control components for shorter response and shift times, actually below the threshold of perception."
apersson850 skrev:Min D5 vägrar att lägga i sexan under 100 km/h, även om jag knappt gasar alls. Jag kan ligga i lätt nerförsbacke i 90 km/h, med sexan i (förstås) i läge D, flytta över spaken till S och den växlar ner.

Sexan går i vid ca 70km/h om man har S-läget i på min T6.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]