torbjorn_75 skrev:Camel skrev:Dina slutsatser stämmer inte med verkligheten.
Jo då, de stämmer med verkligheten.
Nej, även om man givetvis vill tro det. Men att tro hjälper inte.
Du "glömde" en hel del text i dina citat. Dessutom kollade du inte källan till den kunskap som Åsa Torstensson hänvisade till:
Citat ur Åsa Torstenssons svar:
"Kunskap fanns om att bestämmelsen skulle kunna innebära en ökad olycksrisk. Detta har väghållaren försökt att motverka, dels genom att ta bort övergångsställen som använts lite, dels genom att i ökad grad säkra de övergångsställen som ska vara kvar genom hastighetsdämpning och bättre belysning."
För att försöka se till att zebralagen inte skulle ge negativ statistik passade man på att ändra en del förutsättningar förutom att själva zebralagen infördes. Myndigheterna hade anledning till detta då erfarenheter från andra länder som infört zebralagen uppvisade negativ statistik. Nu lyckades det inte helt ändå. Statistiken i Sverige efter zebralagens införande blev negativ ändå i faktiska tal. Tvärtemot vad Åsa Torstensson försöker påskina i sitt svar. Frågan är bara hur negativ den hade blivit om inga andra förutsättningar hade ändrats förutom införandet av zebralagen? Eller om man så vill: hur positivt utfall hade det blivit av åtgärderna man införde om man låtit bli att även införa zebralagen? Det svaret får vi aldrig reda på.
Kunskapen att zebralagen kunde ge ökad olycksrisk som Åsa Torstensson hänvisade till är bl.a. erfarenheter från Österrike och Schweiz. Jag har citerat några texter:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... analys.pdf
TR40A 2003:71
VÄGTRAFIKINSPEKTIONEN
2003-06-18
Väjningsplikt mot gående
på obevakade övergångsställen
- en trafiksäkerhetsanalys
Både Schweiz och Österrike införde 1994 strängare krav på väjningsplikt gentemot gående på obevakade övergångsställen.
I Schweiz hade man länge haft en nedåtgående trend som man hoppats skulle förstärkas av regeländringen (von Regine 1999). Istället ökade antalet skadade fotgängare på övergångsställen de närmaste åren efter ändringen. I diagram 5 visas utvecklingen fram t.o.m. 2001. I kantonen Zürich har olyckorna ökat så mycket att regeringsrådet 2002 skickade in en begäran om ändring av bestämmelserna till den Schweiziska regeringen (Auszug aus dem Protokoll des Regierungsrates des Kantons Zürich Sitzung 2002).
I Österrike har antalet skadade fotgängare på obevakade övergångsställen kontinuerligt ökat och 2001 var antalet nästan 50 procent högre än före regeländringen. Under hela perioden har däremot antalet skadade fotgängare på signalreglerade övergångsställen minskat.
Vidare fortsätter de med utfallet i Sverige:
Antalet gående som dödats på övergångsställen har varierat mellan 10 och 16
under 1995-2002. Under 2001-2002 dödades ungefär lika många som tidigare
år, både på signalreglerade och obevakade övergångsställen.
Antal gående som skadats svårt på obevakade övergångsställen uppgick årligen
till ca 70 år 2001 och 2002. Det är 14 procent fler än genomsnittet 1995-
1999.
Totalt skadades ca 120 gående svårt på övergångsställen per år 2001-2002 vilket är
12 procent fler än genomsnittet 1995-1999.
Antal gående som skadats lindrigt på obevakade övergångsställen uppgick i genomsnitt till ca 150 för 2001-2002. Det är 18 procent fler än genomsnittet 1995-1999. Även där det var okänt om trafiksignal fanns skedde en ökning medan antalet minskade på signalreglerade övergångsställen.
Slutsats
I denna PM har antalet dödade och skadade gående på övergångsställen under
2001-2002 jämförts med motsvarande antal under 1995-1999. Antalet dödade
är i stort sett oförändrat medan antalet skadade ökat. Även om ökningen inte är
statistiskt säkerställd, kan det inte uteslutas att den bakomliggande risken ökat.
I vart fall har risken inte minskat. Har risken att korsa gator på andra platser än
på övergångsställen inte ökat så betyder det att det fortfarande är högre risk att
korsa gatan på ett övergångsställe än på andra platser.
Så slutligen några citat som belyser ditt påstående att framkomligheten har ökat:
Litet citat ur Åsa Torstenssons svar:
Den utvärdering som Väg- och Transportforskningsinstitutet gjort på uppdrag av Vägverket visar att väjningsplikten vid övergångsställe har haft positiv effekt på de gåendes framkomlighet. Fotgängarnas väntetid för att kunna gå över ett övergångsställe har minskat och andelen bilar som stannar för att släppa fram gående har ökat. Utvärderingen visar också att antalet dödade och svårt skadade nästan halverats från slutet av 1990-talet. Man noterade dock en ökning av antalet lindrigt skadade efter lagens införande, samt ökat antal bakpåkörningar bland bilister.
Ur VTI rapport 671, 2009
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 20R671.pdf
Redan i maj 2000 infördes lagen om väjningsplikt för fordonsförare mot fotgängare på obevakat övergångsställe. I anslutning till detta togs vissa övergångsställen bort, andra byggdes om och hastighetssäkrades. Effekten har blivit att de gåendes framkomlighet ökat, men antalet svårt skadade fotgängare bedöms ha ökat med 5-10%.
Inte helt lika beskrivningar av konsekvenserna av den ökade framkomligheten...
Allt har sitt pris, eller hur?
Actibump luktar lika illa som det mesta annat som ska pådyvlas oss trafikanter. Anpassade sanningar som tjänar visst syfte. Inte ovanligt dock, men det gäller att vara vaksam. Jag går helst inte i koppel...