Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Gammal tråd men alltid aktuell. På väg att inhandla en V70 2010 2,4d aut. Samma skrammel som ni beskriver. Bilia säljaren säger att de bara lyfter upp instrumentbrädan och åtgärdar det, inga problem.

Men efter läst alla inlägg om 2dgr jobb så gissar jag på att de kör gummislangknepet. Jag hatar oljud likaså. Jag köper inte säljarens argument att en diesel vibrerar mer och att det är naturligt för de andra 6st 2010 jag testat har varit tysta.

Hur har det gått för er? Allt frid och fröjd eller återkommande fel och olösligt?
kim1138 skrev:Mög för min del, slang funkar inte. Vet att "qwerty" här på forumet skulle prova något genom utblåsen, vet ej hur det har gått.

Är så ¤#%&/("#¤% irriterad på detta ljudet!!!

/Kim
Trist att höra Kim! För dig, men även för min egen del...

Jo tack, ljud är jobbigt. Min V70 2005 idag fick de lov att riva ned insidan av dörrarna fram och popnita fast något vad det nu var som skramlade där. Lika så något som skramlade i bältesrullens utrymme. Nu sedan 3år tillbaka min min 05:à helt skrammelfri. Ska man behöva lägga ned samma krångel på en 2010... Hoppas inte.
Jag satte ljudisolering på undersidan av brädan, det har tyvärr inte hjälpt.
Verkar som att brädan är gjord i 2 delar, ett inre skelett och ett yttre skal, tyvärr har de snålat på limmet mellan dessa och vibrationerna är av att de 2 delarna slår mot varandra.
Funderar på att riva isär igen och borra ett hål på undersidan av brädan och där trycka in en liten liten dutt med fogskum som expanderar.
I min förre s80 hade jag skrammlande ljud i kupén - fruktansvärt irriterande!! Då var det innerbackspegeln. I min nuvarande xc70 - 08 har jag ett liknande ljud men kan inte hitta vart det låter. men låter som det kommer instrumentpanelen, som alla andra också uppfattar det. Är det någon som kommit på någon fungerande lösning?

/ Filip.
Har också detta oliud i min 2010:a XC70.
Har åtgärdat ramen runt stereon, men nu låter det från instrumentbrädan, har provat att trycka på många olika punkter på instrumentbrädan men utan skillnad.
Har även vibrationer från höger bak någonstans, låter vid ryggstödet någonstans.

Kan vara hålla med, är katastrof att dessa bilar ska knarra i vibrera på så många olika platser, min 04:a är betydligt bättre på den punkten.
Lyfter denna tråd lite, med ett tips som kanske kan hjälpa andra.

Jag har haft exakt samma problem med min V70 2.0D -09, har testat "slangtricket" mm utan resultat. Ledsnade totalt och lämnade in bilen på Volvo idag med förhoppningen att de skulle hitta vad f*n det berodde på. Det visade sig att det fanns en teknisk journal i deras system som handlade om att ett av rören som går till AC'ns förångare under instrumentpanelen kunde vibrera/skramla.

De justerade detta rör och sedan försvann oljudet helt, på vägen hem från verkstaden plågade jag bilen och verkligen drog den till rött på växlarna, en behandling som tidigare lett till ett olidligt rasslande/skramlande, nu konstaterade jag att det var helt tyst, inte tillstymmelse till missljud!

Hela operationen inkl felsökning och justering gick på drygt en tusenlapp, vilket jag tycker var väl investerade pengar då jag allvarligt övervägt att byta bil p g a detta då jag avskyr missljud och skrammel.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]