Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Var och besiktigade pärlan i torsdags och fick då en två:a på hög HC-halt. :shock: Har sedan dess letat på detta forum m.fl. platser efter idéer på vad som kan vara fel, och vad jag kan göra. Dock utan att hitta något avgörande...
Först lite fakta:
Bil: 245 -91
Motor B230F, med bara 95 oktan i tanken. Ca. 0,8-1,0l/mil beroende på säsong och körsträckor.
Mätarställning: 35.500mil
Bilprovningens uppmätta värden: (gräns inom parentes)
CO 0,4 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 752 (100) :-O)
Lambda 1,00 (0,96-1,04)

Bilen underhållen av Volvo till ca. 25.000 mil, därefter av mig enl. Volvos underhållsplan.
Värt att notera:
Topp planad och bl.a. nya ventiltätningar monterade vid ca. 25.500 mil (efter kylarras)
Lambdasond, luftmassemätare och främre rör bytt på Volvo vid ca. 26.000 mil (bara lmm som det var fel på ... Dyrt var det, men bra blev det!)
Tändstift bytta vid senaste servicen.
Tändkablar, rotor, fördelarlock bytta vid ca. 26.000 mil.
Impulsgivare bytt ifjol vid ca. 34.000 mil.
Luftfilter bytt vid drygt 30.000 mil.
Vevhusventilation bytt vid 31.500 mil.
Olja + filter bytta vid 34.500 mil.

Nu till vad som kan göras. Jag har som sagt var studerat denna sida, men när det har varit problem med HC-halten så verkar de flesta (alla?) också ha problem med dålig gång av något slag, men det har inte jag! Jag har läcksökt insugssidan med startgas utan att hitta något. Även avgassidan är läcksökt med hjälp av händer och hörsel. Inte heller här hittade jag något. Jag tvättade bilen inkl. motor två dagar före besiktningen, och efter det gick motorn mycket orent en stund. Efter ca. fem km så gick motorn inte alls på tomgång, men bra om man bara (!) höll uppe varvet. Efter ytterligare några km så var allt som vanligt igen, och har varit så sedan dess. Kan denna "kräftgång" ha ställt till något inför besiktningen tro? Jag har ca. två mil till besiktningen, och besiktningsmannen varvade motorn rejält under provningen (för att få upp värmen kan tänka?) Jag läste av felkoder i går och fick då på 2:an (bränslesystem) felkoden 2-3-2, vilket kan tydas som "Lambdareglering, mager eller fet, tomgång". Lambdalampan tändes dock inte. På uttag 6 var det intet (1-1-1). Jag raderade koderna sedan och när jag idag kollade var det bara 1-1-1, d.v.s. ok (kört ca. 20km). Jag var idag även under och skakade på katalysatorn, utan att höra något "skrammel" el. liknande.
Det jag har gjort sedan besiktningen är: byte av luftfilter (fanns hemma för det var ju snart dags). Bytt slangklämma på bensinslang på sugsidan på bensinpumpen under bilen. Den gamla var avrostad, och slangen satt löst samt att det läckte bensin där.

Frågan är ju vad man ska fortsätta med? ?:-/
Oljebyte? (1000 mil sedan sist)
Fördelarlock, rotor, tändkablar? (10.000 mil sedan sist)
Vevhusventilation? (4000 mil)
Tändstift? (1000 mil)
Katalysator (35.500 mil)

Det känns hårt om min trotjänare sedan 2000, och 10.000 mil "helt plötsligt" skulle ha gjort sitt. Visst är den gammal, men det var först i höstas som jag fick ta fram svetsen för första gången t.ex. Rostskyddet från Tuff-Kote Dinol var inte bortkastade pengar!

Med ödmjuka Volvohälsningar!

Dan.
Senast redigerad av 1 Atlasdiesel, redigerad totalt 0 gånger.
det är ju något med avgasreningen.

Där är det ju HUR mycket som helst som styr...

När motorn är kall så får den ju mer soppa, via kallstartannordningen och lamban.

När motorn sedan blir varmare så släpper kallstartsannordningen och lamban värms upp och börjar jobba, via denna och lmm så styrs ju hur mycket bensin den skall få via lite tempgivre och så.

Detta förbänns ju och vidare ut i avgasröret, i avgasröret har du katten som skall rena DET MESTA.
Denna skall ha nått sin arbetestemperatur innan denna fungerar fel fritt.

När du nu säger att den går riktigt och som en dröm, tyder detta på att den får rätt mängd bensin och tänder precis, då återstår enbart katten.

-------------

Och dom säger att skall man vårda sin motor som ett barn skall ett olja filter bytas efter ca 500mil plus olja.
Dom kan fungerar längre men 1000mil där är det stopp.

Så jag tycker du skall börja med byta olja och filter.

Sedan om det ändå är för hög HC så byt katt(prova med en beg som inte gått så långt till en början) .

Mvh Anders
Hej igen!
Efter att ha bytt luftfilter, tändkablar, rotor, fördelarlock, olja och oljefilter så for jag idag in till besiktningen. Och nu gick det vägen! HC-halten stannade på 70 (100 är gränsen), övriga värden som tidigare. Frågan var vad det var som gjorde´t? ??:-/ Jag skrev ju tidigare att bilen går bra, men efter rotor, fördelarlock, tändkablar samt olja+filter så går den om möjligt ännu bättre. Känns lite "rappare" vid gaspådrag. Det var den känslan som fick mig att chansa på besiktningsbesök idag. Och det gick ju vägen! (B)

Dan.
Hej sicnarf!
Inga andra åtgärder utöver de som jag ha skrivit om, nej! Oljefilter byttes för ca. 1300 mil sedan (normalt 1500 mil enl. Volvo). Även luftfiltret byts enl. Volvos schema (4500mil?), och var inte lortigare än normalt nu. En lös bensinslang på bakre bränslepumpen (sugsidan) fick ny slangklämma. Lite tänddelar, olja o filter bytte jag. Läcksökning av avgas och insug gav inget. Så nu är det bar å åk igen! (D)

Dan.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]