Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Gårman
En del P-vakter här brukar ställa sina arbetsbilar när de går runt och kollar parkeringen. De parkerar ofta på rutor där det står tillstånd fordras, men jag kollade för skojs skull, och de har inget tillstånd liggandes i rutan. :???:

Dålig stil!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När parkeringsvakterna skulle bötfälla vid sjukhuset tidigare så parkerade de framför en "Parkering förbjuden" skylt. De får visst göra så men visst är det störande.
av argbilägare
vad är det frågan om? Hur kan detta få fortgå? svar vi fått från Hojab " en kontrollavgift är en civilsrättslig saktionsavgift" vilket de hänvisar som orsak till att vi inte kan fortsätta vårt överklagande. Vi har således redan överklagat en gång då de gett oss en p bot på 900kr och hävdar att vi stått parkerade på handikapp plats (vilket vi ej gjorde). Vi begärde att få se de foton som de hävdar är tagna och fick dessa foton skickade till oss. Förvånade inser vi då vi ser dessa foton att 1) de faktiskt skickat dem till oss för 2) det är fotografier på två olika bilar. Det är tre närbilder på vår bil där man givetvis ser registreringsskylten men ej parkeringskyltar och en bild på en likadan bil där man ser parkeringingskyltar, i detta fall handikapp skylten, men såklart inte registreringsskylten. De har dock missat en liten detalj i stressen, den felparkerade bilen har fasta takräcken vilket vår bil ej har, annars är bilarna på bilderna identiska. vi tog även vi kort som visar att vi stod rätt men det är fortfarande detta moment 22 problem att de har lagen, inkassobolagen och rätten på sin sida trots att de utför rent kriminella handlingar. Vi kommer gå vidare till tingsrätten av principsak men problemet kvarstår ju så länge detta sanktioneras av samhället och våra lagar. De drar alltså in mångmiljon belopp på detta genom att konstant lappa felaktigt och trakassera vanliga människor som bara parkerat rätt. En lagändring tack!!!!
av Surkart
Jag har sett listor med trick som parkeringsbolagen använder för att lura av bilisterna deras surt förvärvade pengar, men det här tricket var nytt.

Om jag var dig skulle jag inte käfta mer med Hojab. Jag skulle skicka ett brev i rekommenderat brev, där det klart framgår att du bestrider kontrollavgiften. Orsaken till det rekommenderade brevet är att risken är stor att de ljuger, och säger att de aldrig sett brevet.
(Jag skickade tre brev till Europark och Hojab, och Hojabs jurist hävdade i tingsrätten att de inte sett något av dem. Det trodde inte tingsrätten på.)

Jag skulle också kalla vakten till tingsrätten och höra honom under sanningsföräkran. Du har att göra med folk som ljuger friskt, men frågan är om vakten verkligen vågar ljuga under sanningsförsäkran. Om han ljuger då, är det ett allvarligt brott, som kan leda till fängelse.

Jag skulle också ta med ett vittne som kan intyga att din bil saknar fast takräcke. Tag också med en bild av din bil.

Om det är som du skriver, har jag svårt att se att du skulle kunna förlora.

Det här är så uppenbart att jag tycker att du ska ta kontakt med Aftonbladet, Expressen och Plus. Sen hänger det på hur mycket nyhetstorka de har den dagen.

Lycka till.
av skyking
argbilägare skrev:vad är det frågan om? Hur kan detta få fortgå? svar vi fått från Hojab " en kontrollavgift är en civilsrättslig saktionsavgift" vilket de hänvisar som orsak till att vi inte kan fortsätta vårt överklagande.
Ett av fulingarna som Hojab kör med är att kalla det för överklagande. De kanske inte vill informera sin motpart om hur processen verkligen går till. Det som det är frågan om är att det är Hojab som blir tvugna att ta det till tingsrätten ifall fordringen är tvistig. Överklagande blir det eventuellt efter det varit i tingsrätten.

Med tanke på de brister de har i sin bevisning så skulle jag inte tro att de vill ta det till tingsrätten. Jag tippar på att de kommer att dra sig ur ifall du står på dig, de kan ju inte använda sina bevis eftersom de verkar vara manipulerade. Att kräva att parkeringsvakten att vittna är ett bra trick eftersom man som sagt kan ifrågasätta hur deras "bevisning" tagits fram. Det är inte troligt att parkeringsbolaget vill röja vaktens identitet, men vilka möjligheter till detta de har vet jag inte (mer än att dra sig ur processen dvs)
av Surkart
Frågan är väl om han inte till och med skulle kunna skicka in en stämning själv, och begära skadestånd (förutsatt att han har tid och ork).
Det behöver ju inte vara några stora belopp, kan ju räcka med några hundringar. Mest som en symbolhandling.
Han har ju tvingats lägga ner onödig tid på ärendet.

Å andra sidan tror jag att risken är stor att Hojab börjar med att hota med en stämningsansökan om han bestrider. Om Hojab gör det tror jag att de är tvungna att fullfölja. Jag har för mig (osäker) att de enligt inkassolagen är tvungna till det. Sedan kan de ju alltid dra sig ur innan det hela går till förhandling. Jag har varit med om det en gång. Men då kostar det också 450 kronor för dem.
Användarvisningsbild
av Mabuse
argbilägare skrev: Vi begärde att få se de foton som de hävdar är tagna och fick dessa foton skickade till oss. ... De har dock missat en liten detalj i stressen, den felparkerade bilen har fasta takräcken vilket vår bil ej har, annars är bilarna på bilderna identiska.
Fotona som ni fick från dem, hur ser de ut? Är det vanliga foton, står det datum på dem? Är det bilder utskrivna på A4-papper där det framgår av dessa kopior att de kommer från HOJAB, och eventuellt berör ert ärende?
Om ärendet hamnar i tingsrätten kan det vara en extra bonus om du kan lägga fram fotona som bevis på att de försöker blåsa dig på pengar. Kan man då se på fotona att det är vad HOJAB betraktar som bevis, då har du dem i ett skruvstäd.

Jag tycker även att det är idé att kontakta PLUS, och dagstidningarna och berätta att de försöker blåsa "oss vanligt folk" på pengar. En opinion måste ryta till innan politiker fattar att systemet och lagarna är korrupt och behöver ändras.
av skyking
Surkart skrev:Frågan är väl om han inte till och med skulle kunna skicka in en stämning själv, och begära skadestånd (förutsatt att han har tid och ork).
Det behöver ju inte vara några stora belopp, kan ju räcka med några hundringar. Mest som en symbolhandling.
Han har ju tvingats lägga ner onödig tid på ärendet.
Jag misstänker att det är en övervägande risk att man skulle förlora en sådan stämning och då får man betala för juridisk konsultation för motparten (detta blir ju isf inte ett rutinärende för Hojab).
Surkart skrev:Å andra sidan tror jag att risken är stor att Hojab börjar med att hota med en stämningsansökan om han bestrider. Om Hojab gör det tror jag att de är tvungna att fullfölja. Jag har för mig (osäker) att de enligt inkassolagen är tvungna till det. Sedan kan de ju alltid dra sig ur innan det hela går till förhandling. Jag har varit med om det en gång. Men då kostar det också 450 kronor för dem.
Problemet de kan ställas inför vid en förhandling är hur parkeringsvakten kommer att vittna? Kommer han våga hävda att bilderna är tagna vid samma tidpunkt? Det finns tydligen starka indikationer på att det är olika bilar på bilderna. Inser de detta så kommer de nog ta och undvika att det kommer ut i offentlighetens ljus (antingen med ljugande vittnen eller bevisfabricering).
Mabuse skrev: Fotona som ni fick från dem, hur ser de ut? Är det vanliga foton, står det datum på dem? Är det bilder utskrivna på A4-papper där det framgår av dessa kopior att de kommer från HOJAB, och eventuellt berör ert ärende?
Om ärendet hamnar i tingsrätten kan det vara en extra bonus om du kan lägga fram fotona som bevis på att de försöker blåsa dig på pengar. Kan man då se på fotona att det är vad HOJAB betraktar som bevis, då har du dem i ett skruvstäd.
Även om det inte går så lätt att binda bilderna till HOJAB så har de problem utan egna bilder. För övrigt hur troligt är det att "argbilägare" har letat upp och fotograferat en nästan likadan bil, dessutom parkerad där HOJAB påstår att hans bil har parkerat? HOJAB får i vilket fall som helst (även om de som enda bevisning visar ett foto på en registreringsskylt) en del att förklara för rätten.
av Surkart
Om Hojab stämmer honom i tingsrätten så är det bästa han kan hoppas på en "ogillande dom". Jag trodde också en gång i tiden att tingsrätten skulle ryta i mot Hojabs lögner, men så blir det tyvärr inte.
Enda sättet att få tingsrätten att agera är att själv lämna in en stämning.
Om man inte anlitar en jurist behöver man inte riskera mer än 450 kronor. Rätten kommer anse att ett parkeringsärende ska vara rutin för Hojab, och inte kräva juridisk expertis.
Men frågan är om man orkar?

Men jag håller med om att sådana här tilltag behöver lyftas fram i ljuset. Plus har ju hängt ut parkeringsbolag tidigare, men risken är att de tycker att det börjar bli uttjatat. Men det kan ju vara värt ett försök.

Regering och riksdag borde ta tag i det här. Som det är nu anser tydligen parkeringsbolagen att de har fått fritt spelrum av politikerna.

Jag såg i en tidigare post att politikerna skulle rådgöra med Svepark om hur man kan agera. Problemet är att Svepark är en intresseorganisation för parlkeringsbolagen, vars huvudsyfte är att maximera parkeringsbolagens vinster. På en tidigare fråga från regeringen svarade Svepark att alla deras anslutna bolag följer Sveparks etiska regler, och därför begås aldrig några medvetna övertramp. Alltså finns enligt Svepark inga problem.
av Surkart
Det var ett nyhetsinnslag i Gomorron Sverige i morse.
Catharina Elmsäter-Svärd sa att regeringen vill göra det lättare att överklaga pakeringsböter.
Avsikten var att överklagandet ska ske till en "överklagandenämnd för parlkeringsböter".
Den ska finansieras av parkeringsbolagen och oberoende jurister ska avgöra ärenden.
Catharina Elmsäter-Svärd hoppas att det ska kunna genomföras till hösten.

Personligen tycker jag att det liknar det system som föreslogs av parkeringsutredningen för flera år sedan.

Jag ser en liten ljusstrimma framöver, men ropar inte hej än.

http://svt.se/2.22620/1.2761285/lattare ... ga_p-boter
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 85
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]