Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

frun har vid ett par tillfällen råkat ut för att kopplingen fastnat i nedtryckt läge och har varit tvungen att stanna och lyfta upp pedalen med handen för att kunna fortsätta. Själv har jag tyvärr inte lyckats få detta bekymmer så jag vet ju inte ens vad jag ska be dem göra på verkstaden. Låter det bekant och vad är det i så fall som behöver justeras/bytas?
Vojje skrev:Är bilen frikopplad när pedalen fastnat?
vad jag förstått sker det i samband med växling och hon tappar fart till hon står stilla men kan inte lägga i någon annan växel. Osäker på om bilen är frikopplad eller inte, men då borde det ju gå att lägga i valfri växel, men om pedelen inte släpper upp kanske det upplevs som det inte händer något. Vet dock från andra bilar att returfjädern ibland hakat fast och pedelen stannat i bottenläge utan att bilen är frikopplad. Önskar att det kunde hända när jag kör så att jag kan beskriva vad som händer bättre.
Om bilen inte frikopplar dör den till slut, så det är ganska lätt att konstatera vilket.
Om du får in luft i systemet fastnar pedalen i golvet utan att bilen frikopplar.
Kolla om plastadaptern, med luftningsnippeln, i änden på slavcylindern är hel.
Vojje skrev:Om bilen inte frikopplar dör den till slut, så det är ganska lätt att konstatera vilket.
Om du får in luft i systemet fastnar pedalen i golvet utan att bilen frikopplar.
var sitter den, i änden på pedalen eller mot växellådan?
tombe691 skrev:
Vojje skrev:Om bilen inte frikopplar dör den till slut, så det är ganska lätt att konstatera vilket.
var sitter den, i änden på pedalen eller mot växellådan?
Kan vara slavcylindern som är kass. Råkade ut för samma problem fast med en MB. Kopplingen fastnade i nedtryckt läge men frikopplade, alltså den fungerade som vanligt förutom det. Visade sig att slavcylindern var kass och fick bytas. :-O)

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

För att sammanfatta vilka saker som nä[…]