Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Använd en riktig domkraft med tillräckling lyfthöjd och lyft i bärarm bak och länkarmsinfästning fram. Använd en jackpad som skydd för bilen.
Finns bra domkrafter från 1 000 kr och uppåt.

Den medföljande domkraften är riktig dålig. Kan möjligen rädda dig i ett nödläge men skall definitivt inte användas mer än just i nödfall.

/Henry
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag använder inte jackpad just av den anledningen att jag tycker de är onödigt ömtåliga och kostar mer än vad de borde göra, för den funktion de har.
Men det finns ett utmärkt material man kan använda att lägga mellan domkraft och bil. Stabilt med inte hårt, lätt att modifiera men ändå tåligt, billigt och kan användas till annat när man lyft färdigt i bilen.

Trä kallas det.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Köpte en jackpad på Biltema som exakt passar på domkraften. Den är precis lagom hård för att "bära men inte skada".

Trä funkar väl det också men jag föredrar min mysiga jackpad. :)

/H
av 2444ever
Lyfte min i domkraftsfästena med en garagedomkraft när jag skiftade till v.däck, använde inget mellan. Kändes inget bra, hade nog inte känts bättre med jackpad eller annat mellan. Vet att det skall funka men känslan av att lyfta bilen i en plåtprofil känns sådär.

När s.däcken åkte på hade jag investerat i jackpads o lyfte på lyftpunkter fram o bak istället. Funderar lite smått på o köpa nödlyften som finns i bilen på skroten o slakta o använda "huvudet" som en jackpad i domkraftsfästet.
av Lövet
Kolla om det inte finns särskilda jackpads som passar i urtaget att köpa på eBay.

Jag köpte en sån här till min, passar exakt till urtaget under bilen. Finns säkert liknande till Volvo
Bild
av 2444ever
Låter ju bra! Vad söker man på på engelska?
av Lövet
Min köpte jag genom att söka "BMW E61 jack pad"

Man får testa runt lite
av osla
går det inte att lyfta i framvagns balken som det går på v70N och xc70N. och när man ska byta däck bak så lyfter man i dragkroken om man nu har drag

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)