- sön 01 apr 2012, 22:47
#633527
llesrof skrev: Folk hänger upp sig på så mycket och hittar de mest häpnadsväckande extremexempel för att få stöd för sin sak. Jämfört med vanliga fartbulor är ju Actibump fullkomligt lysande. Håller man hastigheten är den inget problem.Hur vet man att det inte är något problem när folk håller hastigheten om det uppfattas som orättvist påtvingat? Blir det inga negativa effekter alls av opedagogiska tvångsmedel och bestraffningar? Om inte folk fattar att man ska hålla hastigheten utan actibump så får man nog börja i en annan ände än att börja med tvångsmedel och bestraffning om man vill skapa förutsättningar för en sund trafikmiljö där trafikanter samarbetar. Trafiksäkerhetsarbetet idag går bara ut på en sak: hastighet. Man planterar detta som en absolut sanning. De undersökningar som ligger till grund för att hastigheten anses vara en viktig faktor är bitvis skrämmande läsning. Man säger t.ex. i en av undersökningarna att vid en ökning av genomsnittshastigheten så ökar antalet olyckor med kvadraten på hastighetsökningen och antalet dödade med kubiken. Visst kan detta vara sant. Men det blev inte sant i praktiken när man införde 120 på en del motorvägssträckor. Fast man införde 30-gräns vid många övergångsställen ökade ändå antalet olyckor när den sk. zebralagen infördes. Detta visar på en mycket viktig sak: Hastighet ÄR en mycket viktig faktor i ett trafiksäkerhetsarbete men INTE DEN ENDA parametern som avgör antalet olyckor. Myndigheterna är idag så fokuserade på att basunera ut budskapet att hastigheten är viktig, både verbalt och genom verkliga åtgärder, att de glömmer pedagogiken i det hela. Ibland blir det helt fel när myndigheterna säger att man tjänar endast x sekunder på att köra y km för fort t.ex. 1 mil. Vad de glömmer är att det tar kortare tid att köra fortare. Om man kör fortare under större delen av den årliga körsträckan så tjänar man mer än några sekunder, det handlar om dagar. Om man kör markant saktare än omgivande trafik på t.ex. motorväg så ökar riskerna. Men enligt myndigheternas undersökningar är det inte så. I en formel som finns i en av undersökningarna blir olycksrisken noll om man sätter in hastigheten noll. Det hela är mycket komplext. Låg hastighet kan skapa fler olyckor till antalet men ingen kanske dödas eftersom krockenergierna blir lägre. Även tvärt om gäller. Bästa exemplet på detta är flyget med otroligt litet antal omkomna i förhållande till transportarbetet. Om man sätter in flygets hastigheter i fromlerna som finns i en del undersökningar som gäller för vägtrafik skulle antalet människor på jorden snabbt gå åt. Detta visar på att många fler faktorer avgör både antal olyckor och utgången av dem än hastigheten. De hastighetsgränser som finns är egendomliga: om man överskrider gällande hastighet, även omförhållandena är mycket goda, så anses det vara ett brott som ska medföra en mycket kännbar bestraffning. Orimligt kännbar för de flesta. Om man underskrider gällande hastighet men förhållandena är så dåliga att det ändå händer en olycka, ja då har man inte anpassat hastigheten enligt lagen men bestraffning blir det ytterst sällan. Om nu kopplingen mellan hastighet och olycksrisk i verkligeheten är så komplex att man inte ens kan beräkna den om man tar hänsyn till alla faktorer, hur kan man då vaar så säker på att hastigheten är det som ska ge det största straffet, övervakas automatiskt och dessutom i vissa fall tvångsmässigt reduceras genom fysiska anordningar. Något har verkligen spårat ur...
llesrof skrev:Testa att köra i 50 Km/tim över en fartbula så fattar ni hur bra Actibump är. En vanlig fartbula finns där oavsett hastighet och man tvingas mer eller mindre krypköra över dem.Ingen av dessa två varianter är bra, men jag ger dig rätt om skillnaden mellan vägbula och actibump. Men problemet är inte primärt effekten i sig utan om den uppfattas som rimlig eller inte av trafikanterna.
llesrof skrev:/.../Så... jag ser fortfarande inte problemet :DDu är långt ifrån ensam, myndigheterna gör det inte heller.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."