Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jinx
Hej!

Funderar på inköp av hundbil, en XC70. Jag vill ha lite info om fördelar/nackdelar och vanliga problem.
Vanliga fel att kolla efter vid köp, serviceintervaller och kamremsbyten.

Jag siktar på en bil med Haldexdrift, jag har fått för mig att dessa finns fr o m 2003-års modeller, rätt?

Tacksam för all info jag kan få från er som kan modellen. Tack på förhand! :D
av S80D5-02
Jag gillar min xc70 -03, bra som hundbil (3 mellanstora hundar och grindar bak), men det kostar. 0,97-1,2 milen (2,5t), framvagnsdetaljer slits rätt fort, fått byta haldex styrenhet och pump (11 500 på Volvo), nu läcker vinkelväxeln(ca 2000 att fixa), och dim/hastighetsmätarinstrumentet är ett känt typfel (2500 reparera om man inte löder själv, 8000 byta till nytt).
Finns väl bara ett motorval snart och det är ju diesel :) om man inte kör väldigt lite. Som de flesta skrivit så ska man se till att 4wd systemet fungerar som det ska för det är dyrt. 2003- var det Haldex. 2005 kom det väl en exteriör facelift på vanliga V70 med lite andra lyktor mm vet ej hur detta påverkade XC70. Jag vet att folk på detta forum skrivit att den gamla generationen D5 mellan 02 tom 05 är driftsäkrare. 2006 kom den nya D5 185Hk och den gamla D5 blev 2.4d. Lägre skatt men det har varit en del problem med bla virvelspjäll.

Framvagnsdetaljerna slits ju fort på en tung bil och allra helst diesel med gott bottenvrid. På den gamla viscokopplingen var det extremt noga med att däcken hade samma fabrikat/modell och att det inte skiljde mycket i mönsterdjup. Detta är helt borta med Haldex (om du nu läst detta på forumet)

Lycka till
av JohnB
dieselmagnus skrev:Finns väl bara ett motorval snart och det är ju diesel :) om man inte kör väldigt lite. Som de flesta skrivit så ska man se till att 4wd systemet fungerar som det ska för det är dyrt. 2003- var det Haldex. 2005 kom det väl en exteriör facelift på vanliga V70 med lite andra lyktor mm vet ej hur detta påverkade XC70. Jag vet att folk på detta forum skrivit att den gamla generationen D5 mellan 02 tom 05 är driftsäkrare. 2006 kom den nya D5 185Hk och den gamla D5 blev 2.4d. Lägre skatt men det har varit en del problem med bla virvelspjäll.

Framvagnsdetaljerna slits ju fort på en tung bil och allra helst diesel med gott bottenvrid. På den gamla viscokopplingen var det extremt noga med att däcken hade samma fabrikat/modell och att det inte skiljde mycket i mönsterdjup. Detta är helt borta med Haldex (om du nu läst detta på forumet)

Lycka till
Just när det gäller att vara noga med att ha samma rullomkrets på däcken har jag fått rådet att vara vaksam med det även med Haldex även om det inte är lika noga som med viscokopplingen. Nu är det iofs en äldre Haldexversion i min S60 än den som kom -03 i XC70 men sist jag besiktade ville dom inte köra den i bromsprovaren med motiveringen att det fungerar på nyare Haldex men på denna är vi osäker. Första Volvo AWD för mig så man kanske är onödigt försiktig :) . Att framvagnen är en svag punkt gäller tyvärr samtliga P2-bilar.
/John
av llesrof
dieselmagnus skrev: Framvagnsdetaljerna slits ju fort på en tung bil och allra helst diesel med gott bottenvrid. På den gamla viscokopplingen var det extremt noga med att däcken hade samma fabrikat/modell och att det inte skiljde mycket i mönsterdjup. Detta är helt borta med Haldex (om du nu läst detta på forumet)

Lycka till
Min XC70 har rullat över 13000 mil och inte en enda mutter inframvagnen har behövt bytas. Jag bad besiktningsmannen kolla ordentligt men han tyckte att den var ovanligt tight.
av Henryk
Apropå bränsletörst och diesel som bästa alternativet... köpte en xc70 D5 -07 med automat, härlig motor men kombon automatlåda, 4wd ger en snittförbrukning på ca 1l/mil för oss som kör i stockholm med omnejd. På landsväg har jag aldrig kommit under 0,8. Efter att ha kollat rund lite så har jag förstått att det är normala siffror. Med 2wd och manuell låda kan ju D5 går riktigt snålt på landsväg. Så 1l/mil och 6500 i skatt gör ju bensinalternativet intressant ändå, om man inte kör så mycket...
Min D5 med aut 2003:a med 26000 mil går på ca 0,6l/mil. 0,8l/mil med XC70 låter högt vad jag fattar vill XC ha ca 1dl/mil mer i diesel men man vet ju aldrig. Det är en fin bil oavsett
av moparmöken
Hej,Åker f.n en -03 XC70 D5 AWD, kör på 0,73 räknat på km vs liter.
Färddatorn säger 0,6 och min V70D5 brukade jag köra på 0,53 enligt färddatorn (0,66 riktig förbrukning).
Har modellen med haldex, 4 hjulsdriften greppar in snabbt och fint, och det gick att få lite ställ i vintras åxå :) Visco bilarna brukar dock kunna kasta ut arslet mer har jag hört så vill du åka brett ska du köpa en sån :)
Hylsan till vinkelväxeln brukar man ju säga är en svag länk på dessa bilar, hjullager åxå har jag hört, samt framvagnsdetaljer.

Annars vet jag inte om det bara är min xc eller vanligt förekommande, men det är mkt däcksljud inne i bilen, min 05 v70 är tyst som en rolls royce invändgt i jämförelse.

Fråga till S80D5-02: Vart får du vinkelväxeln tätad för 2000 spänn? Min fuktar lite, inte allvarligt med framöver kanske man vill göra nåt åt den.
av S80D5-02
moparmöken skrev:Fråga till S80D5-02: Vart får du vinkelväxeln tätad för 2000 spänn? Min fuktar lite, inte allvarligt med framöver kanske man vill göra nåt åt den.
Volvo i Kinna sa det priset. Hoppas det stämmer, lämnar bilen nästa måndag. Då skulle de fixa nåt med turbons oljeretur också.
Tillägg: Det visade sig att jag fått fel prisuppgift i Kinna för ompackning av läckande vinkelväxel. Rätt skulle visst vara 4 500 kr. För mig höll de dock fast vid den felaktiga prisuppgiften, mer eller mindre, så det var ju schysst.
Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

För att sammanfatta vilka saker som nä[…]

Relä bränslepump

Kollat säkringar? Säkring 9 i elcentrale[…]

Transmissionsolja till M66

Jag tänker att den bör stå horison[…]

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]