Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rikard79
Hej på er...
Jag gjorde slag i saken och uppdatera mig från min Gamla V70 års 2000 Classic till en V70 2,5T Summum.
Är sjukt nöjd och bilen går kanon!!!
Men hur e det med 2,5T kan man köra den på E85 eller e det bara den som heter 2,5FT man kan tanka e85?
Kanske e jag som inte e bra på att söka men jag har sökt :???:
Sen e det visst många som har det vinande Ljudet som hörs lite lätt när den växlar mellan 1:an och 2:ans växel det har jag oxå.
Är det nån som löst problemet eller kör ni vidare?
Ang det med stereon så har jag HP men där råder det visst delade meningar hur vida man kan slänga in volvos sub/bas eller ej men det får jag kanske luska ut själv.
Bilen har idag gått 16800Mil och jag e andra ägaren på bilen. Stämplad service bok var 3000 Mil på Bilia men den tuffa 180000Mila kommer ju krypande som visst ska va rätt dyr har jag hört ? Vad har ni med samma bil betalat?.
Bilen kommer uppdateras med lite R-design,Polestar och andra fälgar framöver.
Bild
Det finns inga lagar som reglerar vilket drivmedel du får hälla i bilen. Däremot är den inte konstruerad för det vilket innebär att garantier försvinner och din maskinskadeförsäkring upphör att gälla.

Om du vill köra etanol i bilen måste den byggas om en aning och motorstyrningen uppgraderar.
Ok! Ja att man får bygga om för köra på e85 vet jag va bara osäker på om min modell va klar att köra på e85 som 2,5FT värkar vara.
Men då kör jag med vanlig soppa....
Tackar för för svaren.
Nej, som standard är den mycket riktigt enbart gjord att köras på bensin.
Du lär väl inte ha mycket motorgaranti kvar med snart 17 000 mil på mätaren så du kan ju prova dig fram. Jag vet en del som blandar i E85 i sina bensinare. Men å andra sidan varför chansa, E85 sparar någon krona per mil, mixar du t.ex. 50% så blir det motsvarande mindre besparing.
Trevlig bil! Har haft en sån. Får man loss en kring 125 eller? Såg just en lik min gamla ute på Skobes, fast en filial, för 175 men då hade den gått 7 och inte 17... mao en sån som din fast mer utrustning.

Polestar är en bra idé, bilen är ju klart seg utan...

PH
I princip kan du späda ut med E85 ända tills motorstyrningen säger till. Detta kallas för att blandtanka. Alla moderna motorer har ju en styrdator som är inställd på att hålla Lambda 1. Då har ju styrdatorn ett ganska brett reglerområde att röra sig över. När gränserna överskrids säger styrdatorn till. Detta är i princip ofarligt (om det inte blir långvarigt). Om man antar att du har blandtankat och kommit till övre gränsen för vad styrdatorn klarar av, så är det bara att tanka på några liter bensin igen och du kommer ner inom det fungerande reglerområdet.
Om du vill blandtanka så skall du börja lågt, låt oss säga 15 liter E85 och resten bensin (vi utgår från "tom tank"). Sedan ökar du med förslagsvis 5 liter E85 varje gång du tankar igen. Alltså 20 liter o.s.v uppåt. Skriv upp eller spara kvittona hela tiden så att du håller reda på blandningsprocenten. Även om motorlampan inte tänds, kan du märka att motorn t.ex inte svarar på gaspådrag på samma sätt. Det är samma sak, du börjar närma dig "gränsen" för vad motorstyrningen klarar av.
Och vi tar det här med ökad bränsleförbrukning och startsvårigheter också. Dom existerar inte när du bara blandtankar på en måttlig nivå! Det är först om du kommer upp i blandningar på 50% och mer som problemen kan bli aktuella. Men det finns vissa motåtgärder mot det.
Jag hade tidigare en 245 -92 som jag blandtankade med ca 30% etanol i mer än 5 år och lika många tusen mil. Jag rörde inte en en skruv i motorn i det avseendet. Allt fungerade. Även besiktningar. Den bilen går än i dag och bör närma sig 40 000 mil vid det här laget. Jag är inte på något vis värst med det här. Det finns dom som har kört mycket längre.
Notera i sammanhanget när man räknar så här att det är skillnad på E85 och etanol. Räknar man etanol så blir det ju 100%, men talar man om E85 så är det max 85% etanol.
Läs mer om det här och lite till på http://www.etanol.nu

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]