Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robins
Hej!

Mitt batteri blev totalt urladdat i vintras (biltema 62 ampere), laddade det fullt och det har fungerat klockrent fram till igår. Bilen har då stått oanvänd i en vecka, skulle starta bilen och då var batteriet tomt, laddade det fullt och idag startade bilen direkt! Batteriet är nu urplockat och har en spänning på 12,72V obelastat.

Hur märker jag om batteriet är slut? Samt hur mäter man om bilen drar ev tjuvström?

Tacksam för svar!
av Rådlös
Hur gammalt är batteriet? Är det friventilerande (celler med skruvlock)? Om det är det, har du fyllt på destillerat vatten? Du kan också fundera på en syramätare, en sådan glasrörsgrej som man kollar batterisyran med.
Om det är ett "modernt" batteri med slutna celler, så gäller enbart mätning med multimeter. 12,7 volt är max vilospänning för ett fulladdat batteri. Mer kan du inte ha under vila. Däremot lägre utan att batteriet är dåligt. Ner till 11,6 volt.
Vill du kontrollera laddningen, d.v.s generatorns funktion, så mäter du på batteripolerna medan motorn går (generatorn laddar). Skriv ut den här bilden och häng upp den på väggen.

Bild

Om du inte använder bilen under vissa perioder så bör batteriet underhållsladdas med jämna mellanrum. Det mår inte bra av att laddas ur. Och det mår ännu sämre av att tas in i värmen. Batteriet mår bäst av att förvaras svalt utomhus, men med återkommande underhållsladdning. Och som sagt, om det är ett friventilerat, se till att det har rätt vätskenivå.

Tjuvström: Skaffa ett kopplingsschema på bilen. Koppla in en amperemätare på minuskabeln före batteripolen. Kolla hela tiden om det går ström genom instrumentet. Drag ur en säkring i taget och kolla om strömmen upphör på någon av säkringarna. När du har hittat den felande kretsen får du gå vidare och undersöka med schemats hjälp vilken enskild enhet det är som drar ström. Tänk på att dörrkontakter och annat kan lura dig när du gör den här mätningen. Vissa funktioner skall bara kunna fungera när tändningsnyckeln är till.
av Robins
Batteriet vet jag inte åldern på, jag har haft bilen i 1 år och det har suttit där sen jag köpte den.

Batteriet laddas med 14.3 v vid tomgång och med fläkt helljus och radio på 1.9 - 14,0v, kopplade av plus polen och mätte mellan polen och minus på batteriet och fick siffran 0,040.

Tog ur det gamla batteriet och ställde det i garaget, efter ett knappt dygn hade det 12.74V över polerna...

Tyder detta på att bilen drar tjuvström?

Märkte ett till fenomen nu efter jobbet, när jag stängde av bilen med lamp vredet i läge 0 släktes inte lampor, fläkten fortsatte gå, samt bältes varnaren blinkade. När jag vred ljusknappen längst åt höger slutade det. Sen kunde jag vrida knappen fram och tillbaka utan att det började blåsa eller varna för bälte!

Vad är det frågan om då?

Tacksam för hjälp!!
av Robins
ska vara 13,9 - 14,0v vid belastning och tomgång, provade även säkrings kontrollen och den visade inget konstigt! Är nog så att biltema batteriet (är ett slutet) tog skada i vinter och det räcker med nytt batteri, inhandlat och monterat nu och tyckte att start motorn lät mycket piggare vid uppstart än vad den någonsin gjort med det gamla batteriet trots att detta varit full laddat!
Användarvisningsbild
av päpplet
Kortslutning i ljusvredet? Relä som bränner fast så det hänger sig? Jag hade ett dåligt ljusvred i min bil så när jag vred på radioläget med nyckeln så fungerade all el utom tändningen tills jag drog ur säkringen för varselljusen.
av Robins
okej! Då ska jag försöka hitta ett annat ljusvred och skaffa ett nytt relä och se om det hjälper! Annars tror jag att allt ska ha blivit i sin ordning med elen nu, då jag ej märkt något mysko med mätningarna!

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]