Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fjeddan
Hejsan gott folk!

Jag har gått och köpt en Volvo 240 av 77 årsmodell...

Men nu är det så här att jag har upptäckt ett "klonk" ifrån bakaxeln då och då.

Igår tog jag den till jobbet och lyftade upp den med en truck och då upptäckte jag att höger bakhjul går att rucka in och ut ca 1 cm!

Undrar om det är någon här som vet vad det kan vara för fel, det ser ut som att det bara är oket som bromsar hjulet från att ramla loss..

Hjulet är givetvis fastskruvat!

Funderar om det kan vara nåt med bakaxeln, hjullagret, drivaxeln i klumpen?

I såna fall, vad kan jag göra åt det?

Byta hela bakaxeln, byta lager? Vad?

Kom med ideér!

MVH // Fredde.
av osla
det är hjullagret. plocka bort skivan och dra ut drivaxeln, sen är det bara att ta ut lagret och dit med det nya
av fjeddan
osla skrev:det är hjullagret. plocka bort skivan och dra ut drivaxeln, sen är det bara att ta ut lagret och dit med det nya
Okej, behöver man några specialverktyg eller är det bara blod svett o tårar som gäller?

Fick för övrigt tips av en kompis som jobbar på verkstad att det förmodligen även kunde vara någon slags låsbricka som blivit böjd?

Sitter den synligt när man rycker ut axeln?
av osla
ja det sitter synligt. behövs inge blod svett och tårar för att byta det, är faktiskt riktigt lätt. plocka av skivan och sen så är det fyra bultar runt drivaxeln som håller en plåt och det är den plåten som håller kvar drivaxlarna om jag inte minns helt fel, och när dom är lösa så är det bara dra ut axeln

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]