Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70berit
Hej.

Jag har läst flera trådar ang vinande V70 Automat ( 2,5 FT )och verkar vara vanligt men ingen har beskrivit någon lösning.
Min viner på ettan, hörs väldigt tydligt vid manuellt läge, runt 2000 varv på 1an. när 2an läggs i så tystnar det nästan helt iaf så tyst så att jag inte störs av det.
Tycker den växlar bra och då känns det inte som om att lösningen finns i att byta olja, eller?
Då problemet verkar vara så vanligt borde kanske någon ha info om detta?
Tyvärr kanske det bara är lådbyte som hjälper men det skulle vara väldigt bra att får en diagnos av någon kunnig här.

Tack på förhand!

7100mil
2009
ingen dragkrok , alltså inget släpdragande.
av AutoTransmission
Låter som att det är lågt tryck när 2an ska i.
När detta sker får du en liten slirning vilket kommer resultera i att lamellerna slits ner och sätter igen filtret.
Ett delvis igensatt filter ger dig ännu sämre tryck.

Tycker du ska låta någon utföra en reparation innan det blir dags att renovera hela maskinen.
Givetvis kan det finnas fler orsaker till ditt missljud men detta är bland det vanligaste.

/Stefan
av v70berit
ok. Tack för svar.

Hur menar du med reparera i det fallet som du beskriver? Byter man lamellerna lr räcker det med olja & filter? Och vad kan orsaka det dåliga trycket?
Har fått för mig att man sätter dit en utbytes eller ny när en låda krånglar.
av AutoTransmission
Om tätningarana slits i lådan så sjunker trycket och lamellerna slirar.
När dem släpper från stålet så sätter de igen filtret och trycket blir ännu lägre.
Det finns både nya lameller ,tätningar,filter och ventilhus till den lådan.

/Stefan
av v70berit
Jag förstår.

Pratat med verkstadschefen på volvo två ggr nu och han säger att det kan låta så på dem och att det inte är något han gör något åt.
Jag får inget förtroende direkt, får väl byta verkstad och betala själv eller ta på maskinförsäkringen.
7000 mil,3 år gammal, borde inte vara några problem för en bil att vara fräsch i maskineriet tycker man. Har ingen dragkrok heller så den har ju inte gått tungt.
Iaf borde det inte vara några problem att få felet fixat.

Dock sa mekaniken att om lådan får för dåligt tryck så lyser en lampa så där blir jag lite osäker?
Senast redigerad av 1 v70berit, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det kommer säkert nåt felmeddelande, men det är ju ganska vanligt med saker och ting att symptom som man kan känna igen själv, om man har lite öra för sånt, visar sig tidigare än när elektroniken är programmerad att klaga.
av Mwi
Har haft samma ljud i min automat sedan jag köpte bilen, den har rullat ca 1700 mil för mig och totalt 5500 mil. Det transmissionsljudet är mer ett ”skönhetsfel” i konstruktionen än ett tekniskt fel enligt min uppfattning. Om lådan växlar som den skall och det inte finns några felmeddelande är det onödigt att lägga pengar på att felsöka växellådan.
Användarvisningsbild
av Anders E
Samma ljud på min, inga problem i övrigt.
Användarvisningsbild
av hollan
dom viner i första steget helt normalt på 2,5t/ft set gör min med och den har bara rullat 1500mil
men åk in till nån volvo handlare och prova en likvärdig bil om du är osäker
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]