Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Det är olika vad man gillar. Måhända har det med tilltagande ålder att göra, men jag har konstaterat att jag trivs betydligt bättre när jag kör omkring med min XC70 automat i läge D och knappt vet om den har växlat eller om den ska, gentemot att köra i S-läge och känna varje växling, samt lyssna på ett överdrivet varvande så snart jag funderar på att gasa lite grand.
Nu har man ju inte mycket val med automaten D = komfortslirande, S = Sporthårda växlingar och varvande.

Det som fortfarande saknas mycket är ett E = Ekonomiläge som jag skulle vilja växlade "hårt" utan så mycket slir och utan att varva motorn som S-läget gör.

Hade det bara funnits så hade automatlådan inte behövt dra upp förbrukningen med 35% i stan (Volvos officiella siffor), den kunde nog gått lika snålt som den manuella då.
Min referens för växlingsbeteende är sedan länge min fd Audi 2.8 1993, fyrväxlad automat som alltid låste direkt på växel tre och fyra. Låt vara att man fick kick-down:a lite oftare för att få fart på fläsket när växeln var låst, vilket den alltid var över 40km/h. Inte ens med hård stadskörning hamnade jag över 1,5 liter/mil.
MartinS skrev: ...eller för den delen köra iväg upp på landsvägen hemifrån på morgonen, allt för att få den rätta distinkta känslan mellan människa och maskin. När jag sedan kommit upp i 70-80 lägger jag i D direkt.
Passar kanske inte dig, men du får samma effekt om du aktiverar farthållaren när du vill komma ur S-läget. Men då har du det direkt tillgängligt så snart du rör gasen manuellt, om du vill köra om någon eller så. Passar bra när jag drar släp. Lever på dieselns förhållandevis höga vridmoment vid låga varv så länge farthållaren är inkopplad, men ger direkt högre effekt om jag rör gasen för att köra om, eller så bara för att jag gillar den metoden för att hålla farten uppför en backe. Då ligger alltså lådan i läge S hela tiden. De osnygga växlingarna i läge S maskeras till viss del av den ökade tågvikten.
Personligen gillar jag sliret i automatlådorna, det är ju det som gör dem så bra! Jag tycker de blir sämre och sämre ju nyare bilen är! Nä stor motor och mycket slir, jag tänker Caprice som den ultimata automataren..... Plånboken säger ju annorlunda!
Du skulle gilla Audis Multitroniclådor tror jag. Mjukare finns inte. Den växlar inte överhuvudtaget* utan slirar konstant.

* Eller jo den gör snarare det hela tiden men det sker steglöst.
Jag har nästan alltid S-läget i när jag kör min V60 T6 R-design Polestar. Inte nödvändigtvis för att köra sportigt, utan för att den alltid är "på" då. Slirar aldrig, utan drar på en växel, oavsett hastighet. Så tar man t.ex höger vid ett rödljus och gasar så är det noll fördröjning, utan den ligger i och drar på en växel direkt. Vill man sen trycka på lite (=mycket, och det vill man :wink: ) så svarar den direkt, som en blixt! :twisted:
Felet med det är att den växlar så sent då, även med lätt/nästan ingen belastning. Min, med D5, byter inte till sexans växel förrän i hundra km/h. I läge D växlar den redan strax över 70 km/h, vilket är betydligt lämpligare, när man inte drar på av någon anledning. Och gör man det växlar den ju inte upp heller.
Min D5 vägrar att lägga i sexan under 100 km/h, även om jag knappt gasar alls. Jag kan ligga i lätt nerförsbacke i 90 km/h, med sexan i (förstås) i läge D, flytta över spaken till S och den växlar ner.

Sen är det som du säger, åkkomforten störs av att den dunkar i växlarna mycket kvickare än den behöver för normal körning. Det fyller ingen funktion då heller, mer än kännas annorlunda. Drivning har man hela tiden annars också, även om den glider mjukare från en växel till nästa. Däremot kan jag tänka mig att kopplingar och bromsband mår bättre av tvärare växlingar, om man har kraftigt gaspådrag.
Kul rubrik på den här tråden. Tror att den snart blir lika lång som "Stäng av dimljusen, BMW-ägare" (Autopower, aktiv tråd sen 2004, 74 sidor lång och 133 000 visningar) eller "Nur 5.100 km Freude am Fahren" på bmw-treff.de med 182000 visningar... den stora floppen med 440 var väl när Volvo bytte till en nästan-850-front och kallade den för "lilla 850:n" i tidningen Ratten... hoppas XC60:s facelift blir bättre... /PH
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?