Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av durukan
Hej alla..

Lyktglaset, som är i plast då, ser riktigt risiga ut i insidan. Stora vita fläckar, precis i mitten av lyktan som vad jag tror kommer att dra på sig en hel del uppmärksamhet under besiktning :lol: .
Påverak även ljusbilden har jag märkt. Har hört både det ena och det andra om avmontering av dessa plastlyktglas. Har sökt länge på forumet utan ngn klokare svar. Skulle hälst vilja plocka ner/montera bort plastglaset från lyktan och försöka polera/slipa den, annars byta om det inte skulle ge ngn bättre resultat.
Men nu till min fråga, går det att plocka bort glaset eller är det nya kompletta strålisar som gäller. (Alt 2=dyrt) Tycker att det är riktigt j**la onödigt att behöva köpa nya kompletta bara p.g.a dåliga glas. Bilen S60 2006 Xenon
Tacksam för all svar och tips
Jo det skall gå att polera har läst någon tråd om det.
Om du inte lyckas så e re bildelsbasen som är mitt andra tipps
dieselmagnus skrev:Gå på med autosol och putsa. Du får polera ett tag men jag lovar att det blir f... så mycket bättre. Gjorde detta på min 9-5 aero med xenon.
Hur ska man komma åt att polera på insidan?

Till TS:
Som sagt det går inte att byta enbart plasten, eller rättare sagt så finns det inte som reservdel.
av durukan
dieselmagnus skrev:Är du säker på att det siter på insidan?
Jodå. Stora vitgula fläckar. Har redan polerat utsidan med goda resultat.. Skulle vilja polera insidan.. :???:
av LaRy
Rubriken antyder polera plastlyktglas. Trådskaparen var dock intresserad av insidan. Men jag vill jag passa på att rekommendera Turtle Head Light Restorer kit för utsidan. Jag har provat detta (på utsidan) på en 12 år gammal Mitsubishi som var matt och gul i plasten.
Man får ett antal slipkuddar med olika slipfaktor samt ett par flaskor med olika vätskor. En flaska för rengöring och en för slipning. Man kan påstå att det är ett kit med våtslip-papper. Tider för slipning m.m. är angivet. Avslutningsvis drar man på de medföljande skyddsvantarna och öppnar en liten påse som påminner om ev våtserviett. Drar servietten över lyktglaset en gång och det blir som en lackering med klarlack. Det verkar som om lacken faktiskt löser upp plasten. Enligt instruktion skall glaset / lacken därefter härda i 24 timmar. Resultat av fruktansvärt nedgångna glas, nästan som nya. Fungerar kanon. Det tar kanske en halvtimme per glas totalt.
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]