Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Annica87
Köpte nyligen en volvo v40 -03
och nu fungerar inte elhissen på förarsidan, den går ner ca 2 cm sen får man inte upp den igen,
när jag trycker på knappen låter det mest som den sitter fast, vad gör man?

Sen fungerar inte bakvindrutetorkaren, är det då troligtvis motorn som är trasig?
de vanliga vindrutetorkarna fungerar som de ska, funderar om det finns en enskild säkring till denna?

tacksam för alla svar

/Annica
av Denzar
Hade likadant när jag köpte min, fast en ruta i bak... Han gnager bara på, klarar definitivt inte att ta sig upp ;) Mest troligt borde vara något plastdrev eller liknande i dörren som helt enkelt är utslitet.

Fick även jag byta bakvindrutetorkarmotorn. När man kör en v40 så blir det ett jävla tryck på bakdelen, bilen blir riktigt skitig där, antar att det kommer lite för mycket skit så motorn kärvar ihop osv.

Min var bara att byta iallafall, finns riktigt billigt om man har tur, hitta min för 200:- har du tur så får du även testa den på skroten.. Se bara till att inte dra muttern för hårt på en begagnad korroderad motor. Min small det till i sen gick den av!

Hoppas jag var till någon hjälp :lol:
Användarvisningsbild
av thorell
Vad gäller bakrutetorkaren har många som åker V70 lyckats få liv i sina motorer genom att demontera, rengöra och smörja upp. Jag har aldrig haft problem med min, så jag har inte behövt forska i frågan, men även våra motorer borde ha liknande överbelastningsskydd som förhindrar motorn från att brinna upp när axeln nyper.

Fast det är klart, det är ju mer pill med att ta isär och göra rent än att köpa en begagnad motor för 200 spänn.
av Denzar
Hehe, jag gjorde bägge delar, rengjorde och smorde, hjälpte inte :lol: Men jag köpte den begagnade vilken jag testa på plats, sen åkte hem och smorde den med!
av Annica87
Tack så mycket för alla svar, ska ta och kolla upp sakerna till helgen så får vi se hur det går :)
av Denzar
Det forumet är till för :) Enda som krävs nu är att du berättar hur det gick :wink:
av Annica87
Jag har inte gett mig på bakvindrutetorkaren än men jag har kikat på dörren.

Rutan sitter nu fast på hälften och går varken upp eller ner och sen la motorn till hissen av när vi höll på, säkringen är hel fortfarande och nu är jag mer förbannad än innan :P
Rutan gick jättetrögt ner och inte upp alls när vi provade att smörja upp själva spåren som rutan går i men som sagt sen la allting av?
vad gör jag nu?
är det dyrt att lämna in för en sådan sak?
av Georgers
Det går inte o försöka hjälpa den upp igen om du river ner dörrsidan?
av Denzar
Jag har ju också en ruta som inte fungerar riktigt.

Bara för att få upp den så det inte regna in så tog jag två längre bitar av modell starkare tejp och tejpa dit kanske 20cm, sen höll så nära rutan som möjligt och drog rätt upp! Händer att man kommer på små lösningar här och där :D

Har aldrig använt den ruthissen, men kanske ska försöka fixa för skojs skull :lol:
av Annica87
Vi rev dörrsidan men det bara värre då hela elhissen dog, beställde en
reservdel på bildelsbasen och lämnade in den för att byta, blev inte så faligt dyrt
så nu har jag iaf en fungerande elhiss :)
tack för all hjälp iaf. :)

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]