Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det där såg inte alls vackert ut. Du verkar ju inte vara superkräsen om du har kört med det där :-)-)
Du ska åka till din lokala skrot och köpa medbringaren om du nu inte svetsar den. Kan inte kosta många kronor. Då tar du lämpligen också hardyskivan från samma bil, annars finns ju i alla fall den på biltema (tror de kallar den gummikoppling, många har som vanligt synpunkter på kvaliteten) och hos alla andra men den är inte billig nånstans.
Men är verkligen hardyskivan kass? Den ser inte uppenbart sprucken ut eller så på bilden.
Den näst sista bilden är stödlagret och som det ser ut så har hållaren gått upp i rök om det nu inte skiljer sig å det grövsta jämfört med nyare 740-kardanen som jag har. Hängde den nånstans på kardanen eller har du plockat loss den? Om du inte har plockat loss den måste hela kardanen ha vispat runt ordentligt. Du måste hur som helst ha ny lagerhållare eftersom den där är totalrutten och då byter man lagret också.
Om du inte vill lägga så mycket pengar skulle jag rekommendera att byta medbringaren och stödlagret innan du köper en fabriksny hardyskiva. Och ta en annan bil när du åker och handlar :D
Omjag ska vara ärlig.. har aldrig slagit mig tanken att titta där förens nu , men om man tänker efter har de varit en hel del vibrationer på sistone ;) Attans också.. glömde helt bort våran egen skrot här... beställde igår en medbringare ifrån bildelsbasen.se..... Och så åkte jag till biltema igår o införskaffade mig en hardyskiva. Nä den såg helt ok ut på bilden när llt är ihop skruvat men gosse va den va slut när man tog ner den :P slänger upp lite bilder sen på alla slitna delar ska ni få se ! Okej så stödlagret OCH hållaren måste bytas ? vet någon va de är föomkrets på kardanet på en 740 b230a ifrån 85..? Men den bilden jag länkade innan är det medbringaren?.. :O Då undrar jag va fan de här är.. http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=14255672

har nämligen kört ett antal mil sedan de börjat låta förjävligt haha, inte så smart kille här...
Jaja, de blir la till biltema idag me då. Stödlager för kardanaxel, och även lagerhållare ?!? de blir dyrt de om de är 50.8 mm i omkrets... menmen de är dyrt o ligga på topp =)
Annars hade ett alternativ varit att köpa en komplett kardan från en GLT eller turbo med medbringare till lådan. De har ingen hardyskiva och är enklare att få vibrationsfria. Hardyskivan brukar vara svår att få dit rätt så det inte blir obalans
Om du nu har M46 låda (överväxel) så ska alla GLT och turbo kardaner passa bara du får med medbringaren till lådan så vitt jag vet. Jag har varit med och bytt på ett par bilar som skjutit hardy efter hardy
Okej.. Fasiken de va dyrt de och när jag ändå redan köpt hardyskiva o medbringare så.. :P Jaja, någon som vet om de är svårt att byta stödlagret ? någon som kanske har en vettig beskrivning ? :) Tacksam för alla svar ! :D

Mvh kallonen
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 24&t=64891

Den guiden använde jag. Gäller ju för 50,8 mm kardan, men principen är ju densamma. I tillägg skulle jag vilja säga att det är bra att komma ihåg att banka till gummiskyddet i stödlagrets framkant så att läpparna pekar rakt ut och nästan framåt innan man monterar tillbaka det. Annars kommer dammskyddet att nypa mot gummikanten i stödlagerhållaren och på sikt nöta av den gummikanten. Jag som är mer eller mindre novis när det kommer till bilar fick hålla på ett antal timmar med stödlagerbyte, men är man van och har rätt grejer så kan man nog göra det på en timme. Största delen av tiden ägnade jag åt att banka. Först banka bort det gamla lagret (fick till slut ta vinkelslipen och kapa av lagret för det satt som berget), sedan bankning för att få i lagret i hållaren. Det kändes som att hållaren var sjukt trång och man får inte riktigt nåt mothåll när det är sviktande gummi på andra sidan. Om jag skulle göra det igen skulle jag ha kört lite silikonspray på lagerhållarens insida innan jag började banka in lagret så att det förhoppningsvis glider ner lite lättare. Och märk upp kardanen ordentligt innan du tar isär den bakom stödlagret, så att du inte riskerar att få vibrationer pga felmonterad kardan!!

Har du den klenare kardanen så ser det ut att vara rätt grejer du länkat till.

Tvättar man i praktiken aldrig bilen ligger a[…]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]