Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Då har man impulshandlat en "ny" bil :D

Det blev alltså en 740 GL -85a med B230A förknasarmotor :)
Bild
Färgen är naturligtvis 175 Redwood metallic :wink: (som förövrigt är bilens enda tillval)

Bilen i bakgrunden är kompisens nyinköpta Saab 99 pickup modell rosa med katten gustaf motivlackad på huven :lol:
Bild

Anledningarna till att jag köpte den var:
* 15000 mil
* 2 ägare varav den jag köpte den av har haft den i 25 år
* Upplagad och rostfri undertill, är även inlämnad på firma för underredsbehandling för ett par år sen
* Full dokumentation
* Nybesiktad
* Nyskattad
* Sommar och vinterdäck
* Nyrekondad
* Nya original framskärmar
* Inredning i absolut NYSKICK, inte en fläck och mönstret är kvar på ratt och växelspaksknopp :D
* Går och känns precis som en NY bil, inte ett glapp eller skrammel någonstans :D

Ända negativa är rostiga dörrar + ytrost i skärmkanter och på trösklarna, trasigt svankstöd i förarstolen och att motorn behöver servas då den är svårstartad varm och har nervös tomgång.

Planerna då? Sänka, mk18, valsa skärmkanter, vita blinkers, hova bakljus, bort med fjädrar, spraymåla inredningen mattsvart..... eller nä, byta dörrar och serva den blir nog en bra start :)
Potential för att få den i utställningsskick finns ju faktiskt med relativt lite arbete.

Dörrarna har till och med kvar kassaskåpskänslan när dom stängs och golvmattorna (alla utom på förarplatsen då) är i nyskick [thum]

Bättre bilder kommer i morgon :wink:
Senast redigerad av 7 päpplet, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av päpplet
hutlöst och hutlöst, jag gav 11000 för den men i mina ögon var den värd varenda krona. Finns ju inga tecken på slitage nånstans. Dörrarna går igen med ett kassaskåpsliknande klick, lika med huv och baklucka, som ny invändigt, inga missljud eller glapp över huvud taget. Går som en ny bil helt enkelt.
Hade då definitivt inte fått en 940 i samma fina skick som den här för samma pris. Är ju bara lite kosmetisk rost som drar ner den :)
Användarvisningsbild
av Kompe
Planerna då? Sänka, mk18, valsa skärmkanter, vita blinkers, hova bakljus, bort med fjädrar, spraymåla inredningen mattsvart

:shock: ??? !!
Användarvisningsbild
av päpplet
Ståhl skrev:säger du det så.
Men ska du puttra runt med en törstig förknasare? :roll:
En förknasarmotor som är frisk och rätt inställd ska inte dra mer soppa än en insprutare :wink:
Kompe skrev:Planerna då? Sänka, mk18, valsa skärmkanter, vita blinkers, hova bakljus, bort med fjädrar, spraymåla inredningen mattsvart

:shock: ??? !!
Läs klart hela meningen jag skrev
Användarvisningsbild
av Kompe
Sorry :oops: Var lite trött :lol:
Användarvisningsbild
av päpplet
Kompe: En stor skopa ironi var inblandad i den textraden :wink:

Ståhl: Lika fel som att tanka bensin i en merca antar jag

En helvetes massa bilder:
Bild

Ska tydligen vara samma bromsskivor runt om som den lämnade fabriken med och dom är fortfarande inte direkt slitna eller dåliga :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Sällan man ser de här nummerplåtarna längre
Bild

Bild

Har alltid stått i garage därför är alla lampor mm inte solblekt
Bild

Snedtext = porr 8)
Bild

Bild

Bild

Och lite underrede då, skapligt nytt volvo original avgassystem :)
Bild

Lite småprickar på tröskeln men ruskigt fint golv
Bild

Lika fram mot hjulhuset där alla 700 rostar vanligtvis
Bild

Länkarmsinfästning
Bild

Kylarbalk
Bild
För att vara en 85a är den ruskigt fin undertill. Finns rost i ett hjulhus bak som jag såg och kan tänkas behöva svetsning och vid bakre domkraftsfästen men annars verkar den helt ok.
Den blev rostlagad och underredsbehandlad 2006 och då den fortfarande är till stora delar fräsch verkar det blivit bra gjort.

Då var det inredningen då :wink:
Bild

Försök hitta tecken på slitage här ni om ni kan :wink:
Bild
trasigt svankstöd är ända felet

Naturligtvis fungerar tankmätaren och den verkar dra under litern :D
Bild

Bandaren är numera utriven då den varken var original eller lät speciellt bra (bra jobbat att tappa bort originalet på två ägare :roll: )
Bild

Och den var seriöst inkopplad med skalade kablar som var fastkilade med tändstickor :lol:
Bild
nåja dom hade ju iallafall låtit bli att klippa något så nu sitter det en cd där med ett riktigt adapterkablage

osliten :)
Bild
bussningarna däremot är slitna och ska bytas

här har ingen rökt
Bild

Hitech ala 1985, röd lysdiod i bälteshållarna :lol:
Bild

Är det någon mer än mig på klubben som har en förgasar740?
Bild

Inga bråkiga glassätande småbarn som varit här inte :)
Bild

Ingen annan heller som det ser ut på golvmattornas slitage (eller avsaknad av slitage)
Bild
kommer ta dom beigea jag hade i 16 ventilaren och lägga in här istället och spara finmattorna till speciella tillfällen :wink:

Inget gällivarehäng på innertaket :wink:
Bild

Bild

Bild

Knappt sliten på passagerarplatsen fram heller
Bild

Så det var DÄRFÖR det lät så lite ur bakhögtalarna :lol:
Bild
Har högtalare och en fader för instrumentpanelen som jag tror jag ska sätta dit om det finns fördragna kablar

Skuffen är lika fin den med
Bild

Så det var så luckan såg ut på dom tidiga modellerna :lol:
Bild

Reservhjulsbaljan är lagad och dom hade limmat fast reservhjulet med rostskydd [thum]
Bild

Verktyg, troligen aldrig använda dom heller
Bild

Maskinrummet då, jo det är hyfsat rent och fritt från oljeläckage :)
Bild

Klar glykol men den ska nog bytas iallafall
Bild

På måndag ska det inhandlas lite saker för en rejäl service eller som man skulle bokat tid för en 16000 mila service på volvo :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Dolda Vinkeln...

Jag svara mig själv här.... efter att ha[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Som rubriken lyder men min fundering är m&ari[…]

Hej, kul att jag hamnade i din tråd, inte […]

Som jag har förstått det så m&ar[…]