Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av springpojke
Hej!

Har investerat i en Volvo V70 AWD D5 med R-design, en -10
Bilder; http://www.garaget.org/?car=282559

Sjukt nöjd med den eftersom jag har åkt/ägt ett xx antal 740, 940is innan

Vill nu försöka sätta lite mer personlig touch på bilen, och ett par 20" fälgar ska inhandlas, funderar på dom ganska vanliga Dotz Roadster fälgarna, men ska man välja svarta eller silvriga?

Viktigaste frågan som jag skapar denna tråd för, hur fan går man tillväga med sänkningen? är inte riktigt hundra på om det är nivå reglering eller inte, men vad jag har förstått så blir det lite komplikationer när det är AWD och nivåreglering, och ända alternativet jag hittat hittils är sänkningssats hos SAM som kostar nästan 10.000 kronor. Är det ända alternativet?

Vet ju att folk har sänkt sina v70 av nyare modell så skulle gärna vilja ha lite tips.. Synd och slänga på 20" fälgar och bilen ser ut som skit för att den är så hög :(
Användarvisningsbild
av Variosboy
När jag använder sökfunktionen i denna forumsdelen och söker på "sänkning" så får jag 141 träffar.
Någon av alla dessa inlägg svarar säkert på det du undrar över! :wink:
av springpojke
Jag har provat att söka på mer specifikt, sänkning av v70 awd med nivåreglering utan några bra resultat, gav ditt sökord sänkning en chans men hittade ännu mindre information..

Så om någon vet nått om detta, skriv!
Användarvisningsbild
av OVLOV74
Har mailat både Heico, H&R och pratat med Volvo. De har inga rena sänkfjädrar/sportfjädrar till nivåregleringsbilar. Finns dock kompletta väghålningssatser med stötdämpare, fjäder och fjäderben från Heico, H&R och Bilstein bland annat. Blir en dyr sänkning och inte motiverat för mig ialla fall.

Sedan har du sambilmode i göteborg som kan göra sänking till bilar med niväreglering. Då måste man åka dit med bilen till deras verkstad på morgonen och lämna bilen hela dagen. De gör någon form av modifiering/sänkning av stötdämpar fästet bak för att ställa om/lura nivåregleringen. Kostar ca 10.000kr Liite dyrt för en sänking tycker jag.

Blir nog för mig i alla fall att åka runt med original höjd ett tag till, om ingen ny leverantör släpper en ny produkt.
av skaris
Jag har nivåreglering på min bil också, dock ej AWD.
Det jag hade tänkt att göra är att köpa bättre begagnade dämpare (utan nivåreglering) på skroten, kostar inte så många kronor. Lastar sällan tungt så jag klarar mig utan nivåregleringen, men samtidigt är det ju synd att gå miste om funktionen när den väl finns där.
Har inte kollat så noga hur dämparen är fäst i botten, men allt det handlar om är ju att flytta ner fästet lika många mm som man ska sänka bilen, borde inte vara så svårt.
av springpojke
Är det så enkelt att stötdämpare utan nivåreglering passar rakt på utan modd? Isåfall skulle man kunna köpa en väghållningssats med stötdämpare och bara smacka dit så är saken biff, eller är det inte så enkelt?

Fan vill köpa 20" fälgar men vill ju verkligen kunna sänka bilen en hel del efteråt annars ser det ju bara fånigt ut :(
Användarvisningsbild
av gooose
Då det inte går att eftermontera nivåreglering så "borde" det inte gå att göra åt detta hållet det är helt enkelt så att det skiljer i bakvagnen mellan bilar med och utan nivåreglering

Jag hoppas jag har fel men jag fick leta röven av mig för att hitta en bil med nivåreglering och det utr jag önskade
Många som väljer nivåreglering tar med en hel del utr till bla ACC vilket jag inte vill ha då jag vill ha xtra ljus så jag fick leta rätt länge innan jag fann min kärra

//Gooose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sänka ?:-/ Din bil är ju redan låg, den kommer bli skitful om du sänker den. Den ser ju förbannat snygg ut nu.
av springpojke
Någon mer som kan bekräfta att jag inte kan slänga på ett par stötdämpare från en bil utan nivåreglering?

Nej den kommer bli skit hög när jag monterar 20" :(

Är ute efter stuket som är på denna bil, så jävla perfekt låg

Bild

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]