Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Besiktade min V70 -00 (gamla modellen) idag och fick ombesiktning på för ojämn bromsverkan på bakhjulen. Första tanken är kärvande bromsok men när jag studerar bromsvärdena så blir jag fundersam. VF=3.1, HF=2.9, VB=1.8, HB=2.7. Det diffar alltså 33% mellan bakhjulen men intressant är att bromskraftsfördelningen mellan höger fram- och bakhjul är 52/48 medan det på vänster sida är 63/37.
48% på höger bakhjul är ju väl högt och jag misstänker att det är detta som orsakar den ojämna bromsverkan mellan bakhjulen och inte främst kärvande bromsok. När jag kollar tidigare besiktningsprotokoll så ser man att bromskraftfördelningen varit olik på vänster och höger sida i flera år men inte fullt så grovt som nu, det har förvärrats.

Någon som har haft samma problem? Kan det vara någon mekanisk ventil i hydraulaggregatet som kärvar eller kanske någon elektronisk reglering som spökar?

Alla tips och vägledningar mottages tacksamt! :)

Mvh
Henric
Tack för ditt svar. Alla oken utom VB är 2 år gamla, det oket är säkert inte prima men jag förstår inte hur okens kondition påverkar fördelningen mellan fram- och bakbromsar. HB och framhjulens bromskraft ligger ju ruskigt nära varandra. Fördelningstrycket i bromsledningarna borde väl vara fixerat enligt spec så länge som inte ABS:en börjar tugga. Kan du förklara hur du menar att värdena kommer rätta till sig?
Pettson, jag antar att du menar att om de främre oken är kärva i förhållande till de bakre oken så blir bromskraftfördelningen tokig, det är sant. Dock så är jag inte så säker på att det är så i detta fallet då när jag besiktade bilen för 2 år sen med alldeles nyligen utbytta ok utom VB så visar protokollet VF=2.0, HF=1.8, VB=1.2, HB=1.4. Om man räknar på dessa värden så tycker jag att fördelningen mellan fram- och bakbromsar även då var knepig mellan vänster och höger sida. 56/44 på höger sida och då är ju HF och HB precis utbytta, är inte detta förhållande felaktigt? Tycker mig ha läst att det ska ligga på ca. 70/30.

Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Mvh
Henric
Lade in min frågeställning även på svenska 85x70 klubben och fick ett svar som gav klarhet, jag har tänkt fel då bromskraftsfördelningen endast kan utvärderas om bromsprovet sker på alla hjulen samtidigt. Troligen har besiktningsmannen bromsat riktigt hårt när bakbromsarna skulle testas och VB är kärvt och hängde inte med. Vissa svar här, t.ex. från Taxi, har väl pekat på samma sak som svaret som jag fick på det andra forumet men först nu gick hissen upp. :) Tack för support, ska fixa VB oket så går nog bilen ett år till iaf.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]