Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christafer
Tjenare, har ett litet problem med min 240.

Höger bakljus lyser inte (bromsljuset tänds dock när man bromsar), varken blinkers eller parkeringsljus fungerar, instrumentljuset fungerar inte heller. Har man på läget 0 vid ljusreglaget så brinner inte säkringen, men så fort när man vrider till P (eller vad det står) så brinner säkring nummer 16. Någon som har haft liknande problem? :P Vad kan det vara? !OBS! Alla lampor är hela !OBS!

Tacksam för svar :)
Är lite trött nu.. Har problemet kommit nu helt plötsligt eller har du gjort något som har framkallat det? Om det bara kommit så låter det som att kanske ett relä eller nått pajat men det låter mest som att det blir kortis någonstans när du vrider på ljuset. Alltså sitter någon kabel fel..

Testa att ta bort någon kabel från säkring 16 och se om något börjar fungera. Leta reda på varför säkringen går. Har du ett kopplingsschema? Det kan vara väldigt behändigt om man vill kontrollera att kablarna sitter där de ska..

Om ingen svarar något vettigt tills imorgon/du löser problemet så ska jag tänka lite mer men nu ska jag sova...
av 2444ever
Kanske långsökt men på en gammal Volvo jag hade så satt en kabel lite löst på "tändningsenheten", hmm, ingen aning om vad det heter, iaf så blev det kortis när nyckeln vreds till tändning (eller radioläget). Kommer inte ihåg årsmodellen så vet inte om det kan vara så på din, men värt att kolla upp kanske.

För mig så släppte kabeln och kortslöt mitt i natten mitt ute i skogen, det blev helsvart i 90 km/h, inte så skoj.
av christafer
Volvo264GLE skrev:Är lite trött nu.. Har problemet kommit nu helt plötsligt eller har du gjort något som har framkallat det? Om det bara kommit så låter det som att kanske ett relä eller nått pajat men det låter mest som att det blir kortis någonstans när du vrider på ljuset. Alltså sitter någon kabel fel..

Testa att ta bort någon kabel från säkring 16 och se om något börjar fungera. Leta reda på varför säkringen går. Har du ett kopplingsschema? Det kan vara väldigt behändigt om man vill kontrollera att kablarna sitter där de ska..

Om ingen svarar något vettigt tills imorgon/du löser problemet så ska jag tänka lite mer men nu ska jag sova...
Köpte bilen med det problemet, och den har varit inne för det felet 2008, och då byttes reostaten (dimmern till instrumentbelysningen förmodar jag).

Jajemänsan, tänkte testa att ta bort kablarna! Har försökt hitta elschema på internet utan resultat. Finns det i Haynes-boken?
2444ever skrev:Kanske långsökt men på en gammal Volvo jag hade så satt en kabel lite löst på "tändningsenheten", hmm, ingen aning om vad det heter, iaf så blev det kortis när nyckeln vreds till tändning (eller radioläget). Kommer inte ihåg årsmodellen så vet inte om det kan vara så på din, men värt att kolla upp kanske.
För mig så släppte kabeln och kortslöt mitt i natten mitt ute i skogen, det blev helsvart i 90 km/h, inte så skoj.
Tror jag inte, för tändningen kan man vrida på utan att säkringen brinner om den står på läge 0 :)
av christafer
Toni skrev:Jodå, det finns i haynes boken. Nog har du kortis någonstans.
Garanterat att det är kortslutning? Finns det något vanligt ställe där man ska börja leta? Har letat vid baklysena efter trasiga kablar men fann inget där... Kan ev. vara kablarna till regplåtsbelysningen för dom ligger inte i hölje som dom andra gör, men då måste jag bort med plåten som låset till skuffen sitter fast i om du fattar vad jag menar?
christafer skrev:
Garanterat att det är kortslutning? Finns det något vanligt ställe där man ska börja leta? Har letat vid baklysena efter trasiga kablar men fann inget där... Kan ev. vara kablarna till regplåtsbelysningen för dom ligger inte i hölje som dom andra gör, men då måste jag bort med plåten som låset till skuffen sitter fast i om du fattar vad jag menar?
Nej, det är inte garanterat ^^ Har du kollat relät för hel/halvljus? Relän kan brinna ihop och kortsluta sig själva... Antagligen behöver du inte kolla bak vid lysena, ser det inte ut som att någon har kopplat om så är det antagligen inte så. Har du testat att lyfta av kablarna från säkringarna längst ned?
Fungerar allt annat?
av christafer
Volvo264GLE skrev:
christafer skrev:
Nej, det är inte garanterat ^^ Har du kollat relät för hel/halvljus? Relän kan brinna ihop och kortsluta sig själva... Antagligen behöver du inte kolla bak vid lysena, ser det inte ut som att någon har kopplat om så är det antagligen inte så. Har du testat att lyfta av kablarna från säkringarna längst ned?
Fungerar allt annat?
Nej hittar fan inte elcentralen :P Vart sitter den?

Menar du dom kablarna som går till säkring 16? (Den som alltid brinner)... Tänkte testa det på söndag när jag har tid.

Allt annat? Halvljus o helljus fungerar och vänster bakljus fungerar... Allt annat som går på samma säkring fungerar dock inte. :)
av Volvo264GLE
christafer skrev: Nej hittar fan inte elcentralen :P Vart sitter den?

Menar du dom kablarna som går till säkring 16? (Den som alltid brinner)... Tänkte testa det på söndag när jag har tid.

Allt annat? Halvljus o helljus fungerar och vänster bakljus fungerar... Allt annat som går på samma säkring fungerar dock inte. :)
Det finns ingen elcentral på en 240 ;) Du har säkringspanelen, sen sitter relän och sånt lite utspritt under instrumentbrädan samt i motorutrymmet. Hel/halvljusrelät sitter ute i motorutrymmet på insidan av vänster skärm. Det är ganska stort och grått. Yes, säkring 16. På min 264 hade någon satt kablar som skulle vara på säkring 15 på säkring 16 vilket gjorde att massor med saker inte fungerade.

Hmm, "Köpte bilen med det problemet, och den har varit inne för det felet 2008, och då byttes reostaten (dimmern till instrumentbelysningen förmodar jag)." Testa att byta ljusomkopplaren också! Finns på skrotar, bildelsbasen samt hos mig :wink:
av christafer
Volvo264GLE skrev:
christafer skrev: Nej hittar fan inte elcentralen :P Vart sitter den?

Det finns ingen elcentral på en 240 ;) Du har säkringspanelen, sen sitter relän och sånt lite utspritt under instrumentbrädan samt i motorutrymmet. Hel/halvljusrelät sitter ute i motorutrymmet på insidan av vänster skärm. Det är ganska stort och grått. Yes, säkring 16. På min 264 hade någon satt kablar som skulle vara på säkring 15 på säkring 16 vilket gjorde att massor med saker inte fungerade.

Hmm, "Köpte bilen med det problemet, och den har varit inne för det felet 2008, och då byttes reostaten (dimmern till instrumentbelysningen förmodar jag)." Testa att byta ljusomkopplaren också! Finns på skrotar, bildelsbasen samt hos mig :wink:
Okej, får försöka byta omkopplaren då.. Skruvade ut den och kollade så det inte var några kabelbrott på den, och det var de inte. :P Elschema kan vara bra att ha också.... Så man kan kolla så rätt kablar går in i rätt säkringar.:)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]