Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag skulle inte vara orolig för hyrbilar, definitivt inte en DRIVe. Hyrbilar körs 99% av tiden av feta medelålders män på tjänsteresa. De betalar sitt eget drivmedel och har skyhöga självrisker.

Demobilar däremot. Aldrig i livet.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Jag skulle inte vara orolig för hyrbilar, definitivt inte en DRIVe. Hyrbilar körs 99% av tiden av feta medelålders män på tjänsteresa. De betalar sitt eget drivmedel och har skyhöga självrisker.

Demobilar däremot. Aldrig i livet.
Något kilo för mycket kanske, men fet är jag inte, och inte f-n betalar jag soppa eller eventell självrisk själv vid tjänsteresor;-)

Jag hade en V40 2.0T-98 i fem år efter att den som ny gått som demobil vid lanseringen av den motorn -98, den hade jag i 12.000 mil och var mycket nöjd med bilen i fråga.
Min xc60 levde sina första 400mil som demobil för city safety hos VolvoCars (bland annat vid lanseringen av xc60 i valencia) och den är i fantastiskt skick.

Jag menar att varje bil måste bedömmas individuellt, men man bör möjligen vara mer undersökande och mer kritisk vid viss typ av historik. Jag skulle ALDRIG köpa någon av de bilar som t.ex. gått på volvos lilla testbana i torslanda, f-n vilket liv dom lever.

/Martn
av Lövet
Demobilar kanske "tål" det de utsätts för men det känns helt fel att köpa en bil som varenda person som suttit i den maxat oavsett om den varit kall eller inte. Olika förare varje gång, fri soppa - det bjuder in de tyngsta gasfötterna.
Dock så överlever onekligen demobilarna och kanske är farhågorna överdrivna men allt det jag inte skulle drömma om att utsätta min egen bil för är daglig verklighet för demobilarna.

Hyrbilar är som sagt något annat. Förarna är inte där för att testa bilen och de flesta förarna är helt ointresserade av bilen i fråga.
Användarvisningsbild
av MartinS
Grejjen är väl kanske att 99% av de som provar bilar inte maxar dom, det kanske också är begränsat till besökare av dessa forum? De flesta potentiella köpare testar dom för att de förväntas provköra innan dom köper dom, dom testar om de är är bekväma att köra, om man sitter bra, om barnen får plats bakom och kan se ut genom rutorna, om bakåtsikten är bra etc. De går sällan mer än några hundra mil innan de är för amla för att vara demobilar så någt större slitage är det sällan frågan om.

Då tycker jag det är ett större problem med tjänstebilar som gått närmare 4000mil mellan servicar, där man slänger in julgranen full med kåda i bilen samtidigt som ungarna spottar ut tuggumit i baksätet. 'Det är ju inte min bil ändå'......

Nåja, varje begagnad bil är individuell och måste bedömmas där efter. Oavsett om den handlas på en garageuppfart eller i en skinande bilhall.

/Martin
av Lövet
Mycket kan lösas med rekond ;)

Min åsikt om tjänstebilar är baserad på att jag har rätt många bekanta som har dem och det är väldigt få som har "gratis" bilar som det var förr. De flesta har olika former av löneavdrag kopplade till bilens restvärde så de är faktiskt rätt rädda om dem. Ont om granar i bagageluckan faktiskt ;)
av prahna
Har bestämt mig för en annan V70 ist. Blir en 2.4d -10 summum. Skatten e högre men den känns roligare att köra. Drar ju inte mycket mer än en 1.6drive. Räknar med att om jag kör båda lika långt kommer partikelfilterbyte kosta lika mycket som den högre skatten gör på 2.4d
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter som du gör ett bra val! Lycka till med köpet.

/Martin
av perhall
Lycka till med köpet!
Måste säga att det i min bekantskapskrets finns några med tjänstebil som vårdar dessa ömt och rätt många med privatbil som inte gör det. För egen del, och jag är genomsnittligt noggrann, förvånas jag ofta vid inbytestester över hur mycket de har överseende med som aldrig hade funkat vid privatförsäljning av något som liknar en premiumbil: kantstötta fälgar, avskrapningar i bagaget (kanske från en gran...), jack i dörren, 3 mm kvar på bakdäcken etc. Allt sånt har gått igenom tester hos Volvo-handlare när bilen varit 2-3 år.../PH
av prahna
Som det kan gå, kollade på bilen. Såg fin ut men ingen ahaupplevelse. Sitter där och pratar med säljaren och förhandlar pris. Kommer överens men ett högre än vad vi tänkt oss. Och så kilar handlaren iväg. Då inser vi, nej detta är fel bil att lägga 200' på. Så nu köper vi troligen en V50 flexifuel kinetic vit 2009 7000mil som min syrra ägt sedan ny. Får den för 115' med vdäck nya s-däck och nyrekondad. Känns som safe. Inte lika rymlig som V70, men vi har bara ett barn och vi åker buss om vi ska till jobbet ändå..

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]