Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
Hej!

Var på service idag och fick följande meddelande:

"krängningshämmarlänk vänster fram glapp".

Är det samma sak som ni beskrivit ovan? Någon som har bild/instruktion hur man byter? Min mek sade att det skulle kolla 800:- inkl arbete att byta. Om man kan köpa en på biltema fö 120:- (art.nr 72-923 ?) och byta lätt själv är det ju värt det.
Användarvisningsbild
av P1800
Ja, det är de stagen. Om du bara har lite vanliga verktygå är det inget problem. Det syns vad du ska göra!

Reparationshandbok finns också på Biltema för dryg 200kr. Köp en sån så kan du söka råd i boken istället för att riskera bassning för att du inte lämnat in bilen på märkesverkstan, som du riskerar om ställer en fråga om vad eller hur på forumet :-)
av rolle83
har ni tittat på min film?
av Pam
Kan man byta genom att endast lyfta upp vänster framhjul? Eller är det enklast om man lyfter båda hjulen?
av NCR
rolle83 skrev:har ni tittat på min film?
Jag kikade just på den och min dåvarande V70N -04 (tillverkad i mars 2003 :P ) lät precis så där. Man limmade drivknutarna men det blev inte bättre, sen gav jag upp och bytte till en ny bil är jag rädd... :D

Annars en väldigt bra film, det måste ju gå för att experter här att fatta vad som är fel tycker man ju.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Här kommer lite info om hur du byter kräningshämmarlänken fram.
OBS! momneten skall vara följande: M12 i dämparen 90Nm, M10 i krängningshämmaren 60Nm. Se länken för en beskrivning.

http://hem.bredband.net/b528586/Persona ... age011.bmp

Mvh Henrik
av Pam
Tusen tack!
av Pam
Bytte stag på vänster sida idag. Hissade upp vänstra sidan med domkraften och tog bort staget. Problemet var bara att när jag skulle sätta fast det nya så skiljde det > 1dm mellan stagets tapp och hålet i krängningshämmaren. Det var inte helt lätt att tvinga upp den så att tappen gick i. Skulle ha lyft upp båda sidorna samtidigt med en garagedomkraft istället.
Användarvisningsbild
av VS60
henka35 skrev:Hej

Här kommer lite info om hur du byter kräningshämmarlänken fram.
OBS! momneten skall vara följande: M12 i dämparen 90Nm, M10 i krängningshämmaren 60Nm. Se länken för en beskrivning.

http://hem.bredband.net/b528586/Persona ... age011.bmp

Mvh Henrik
Hej Henka 35!
Vilken momenten ska vara om man byter kräningshämmarlänken (stabilesatorstag) back?

En säger 80 nm, en annan 90nm, vem ska man tro?
av m_swede
Hej jag har pangar i framvagn det finns en gummi lösning på detta från Volvo skall läggas nere i fjäderkopp och som en slang upp i fjäder. det kostar på Bilia 3000 kr per sida

Jaga tag på en lokal mekaniker det blir billigare

/Jörgen

Hej, ja det stämmer men du kan ju bara vrida […]

B230F går fett

Juste den sensorn som säger till när mot[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet[…]

Solenoid b4b

Vet någon var man får tag i ny insex s[…]