Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
Då är det bekräftat!!! D3:an kommer i awd och kommer att heta D4 istället. Det kommer en diesel på 136hk som kommer att heta D3. AWD kommer endast som automat och prispåslaget blir 20000kr för awd och 17900kr för automaten (som vanligt) i V70. S/V60 kommer AWD endast som automat men priset blir bara 24900kr för AWD & Automat.

Bilarna ska troligen börja gå att speca till veckan...

Mvh
Per
av Lövet
Att Volvos envisas med att tvinga på AWD-köparna den där förbaskade omoderna automatlådan. Jag blir tokig på det!
Användarvisningsbild
av MartinS
WOW, man kan köpa en liten motor till bilen, va bra ;-) Ursäkta ironin, men det är ju lite förvånande att den nyheten skulle vara något jättebra på ett forum för bilintresserade.

Däremot är det bra för volvo som kommer sälja massor och konkurrera med VW bland tjänstebilsåkarna på bättre villkor, men för mig personligen spelar det faktiskt mindre roll.

/Martin
av sweborn
Blir lite snurrigt med beteckningarna nu. Hade kanske varit klurigare att introducera en 136 hk V70 D2 ett steg ovanför drivE istället för att kalla den D3. D4 förmodar jag får nu lite mer effekt än 163 hk? Eller kanske inte, om D3 får 136 hk.
av sweborn
[
OK så de byter från att ha effekten i ex. D3 olika beroende på modellserie till att ha samma motor i en D3 eller D4 oavsett modellserie? Försvinner då drivE-betecknigarna som en logisk effekt av detta? Ex. D2 tänker jag på.

Får se hur länge det håller. Tycker Volvo fipplar för mycket med modellbeteckningar, och det känns inte speciellt premiumbyggande. Historik är viktigt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Är inte helt hundra på att jag förstår ditt inlägg, men det nya sättet Volvo benämner motorer på här enbart att göra med om vilket bränsle de går på och hur många hästar det är i dom. Om det nu fanns tio helt olika motorer med samma effekt eller i alla fall inom samma intervall så heter dom exakt likadant. Spelar alltså ingen roll hur många cylindrar eller liter dom är på eller vilken bilmodell dom sitter i.
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:Är inte helt hundra på att jag förstår ditt inlägg, men det nya sättet Volvo benämner motorer på här enbart att göra med om vilket bränsle de går på och hur många hästar det är i dom. Om det nu fanns tio helt olika motorer med samma effekt eller i alla fall inom samma intervall så heter dom exakt likadant. Spelar alltså ingen roll hur många cylindrar eller liter dom är på eller vilken bilmodell dom sitter i.
Det är väl smart, det ser ju ballare ut på garageuppfarten för tjänsteblsåkaren att ha en T4:a än en 1.6T, eller?

Det kommer ine finnas tio olika motorer med samma effekt i en och samma modell, tro mig :-)

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?