Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Tänk på att DRIVe har ett partikelfilter som kan behöva bytas vid 12k mil. Har hört kostnader på upp till 15000kr för det vilket kan vara bra att ta med i kalkylen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
prahna skrev:Effekt är mindre viktigt, det viktigaste är kostnad per km
Och så länge du inte svarar på ovanstående inlägg om hela kalkylen så kan vi inte ge dig några handfasta råd och tips tyvärr..
Blir ju bara lösryckta komentarer om ditt och datt istället för en helhetsbild..
av prahna
Inköpspris ca 200ksek
Kommer att ha bilen i 36mån
Lägger 20% kontant lånar resten till 6,5% i 6 år.
Räknar med en halvering av värdet på tre år.
av Lövet
2.5FT kan du köpa lite äldre för långt mindre än 1.6DRIVe. Med tanke på den lägre värdeminskningen i kronor så kompenseras antagligen förbrukningen fullt ut. Och du får betydligt roligare bakom ratten.
Användarvisningsbild
av MartinS
Värdeminskningen är då ~17kr per mil. Räkna sedan med alternativränta samt räntekostander så är du väl lite över 20 antar jag? Om då bränslekostnaden går upp/ner ett par kronor beroende på motorval är marginellt i totalen. Du behöver mer precisa siffror för att verkligen kunna räkna ut om det ena eller andra alternativet lönar sig. Att båda bilarna kostar lika och förlorar lika mycket på 3 år låter osannolikt utan att jag tittat närmare på priser för dessa bilar.

Frågan är om Svenskarna hinner genomskåda "snål-diesel-bluffen" de närmsta åren, det är nog på gränsen (men troligt) vilket gör värdeminskningsuppskattningen ganska osäker. Etanolbilen var väl herre på täppan i ~4år, och snål-dieseln har varit det i 1-2 år nu, så 2-3 år kvar om den följer samma mönster innan den blir värdelös i svenssons ögon.

Det är gambling oavsett hur du gör......

/Martin
av prahna
Suck, den V70 drive jag hittat med momentumpaket var en gammal hyrbil. Troligtvis ingen fara men jag är skeptisk till hur den som köper efter mig kommer se på det och hur det påverkar priset:/ Backar nog på den:/
Användarvisningsbild
av MartinS
prahna skrev:Suck, den V70 drive jag hittat med momentumpaket var en gammal hyrbil. Troligtvis ingen fara men jag är skeptisk till hur den som köper efter mig kommer se på det och hur det påverkar priset:/ Backar nog på den:/
Det behöver ju inte betyda något, synar man skicket noga och man är nöjd så ser jag nga större problem med det. Den som köper den av dig om 3år bryr sig till 99% säkerhet inget om vad den gjorde sitt första år ilivet.

En hyrbil KAN va risig, men den kan ocks vara jättefin, som alla bilar.... En gammal tjänstebil är ett lika osäkert kort om du frågar mig.

/Martin
av Lövet
Han kommer sannolikt inte att bry sig alls. Inte en människa jag sålt Volvo till har brytt sig om vem som varit tidigare ägare. Knappt tittat i serviceboken ens. För Volvoköpare verkar det vara pris och enbart pris som gäller. Samt att bilen inte är uppenbart misshandlad eller luktar häst. Mina 3 volvoaffärer har alla varit inom 30 minuter inklusive provkörning. Vi som är här på forumet är nog de mest entusiastiska Volvoägare som finns. Gemene Volvoägare vet knappt vad han har för motor.

Citat en gammal bekant (och ointresserad Volvoägare):

Jag - "Du, det gnisslar illa om dina hjullager"
Han - "Hjullager, vad är det bra för? Jag höjer volymen på stereon tills det är dags för service bara."
av prahna
:) mjo ni har säkert rätt. Dock e bilen i Falkenberg o jag i Gbg. Orkar inte åka dit för ett bottennapp då jag idag inte har en bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
prahna skrev::) mjo ni har säkert rätt. Dock e bilen i Falkenberg o jag i Gbg. Orkar inte åka dit för ett bottennapp då jag idag inte har en bil.
Det är ju nästgårds, jag åke tjörn-nyköping för min xc60. Men visst, en v70 drive är ju lite mer av en dussinbil.

/Martin

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]