Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prahna
Har snöat in på driven men är lite fundersam, har jag räknat rätt med kostnaderna?

Räknat på en begagnad 2010a av båda modellerna och med en körsträcka på 2000mil har jag fått månadskostnaden till nästan samma för båda, detta beror till största delen på grund av ett lägre pris på etanolbilen.
Driftskostnaden blir 1600:- resp 2200:- per månad, kan detta stämma? Är FT nästan 25% dyrare i drift? Detta verkar enbart bero på den låga förbrukningen hos drive.

Så, vilket är det bästa köpet? Svårt att svara på, det vet jag men nu har jag helt strandat. Vet att drive har partikelfilterbyte, men man får serva ft mycket och etanol är styggt för motorn.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Utan att visa hela din uträkning så kan vi ju inte komentera den, men det låter som att du räknat galet så sdet skriker om det!?!?
av prahna
Har räknat så här

Bil. Drive. 2.5ft
Skatt. 0. 1500
Service 3000kr/år för båda
Bränsle 0,54. 1,2l/mil.
Allt beräknat på 2000mil

Har kollat lite igen och bilpriset är nog helt fel. Verkar som att det är nästan samma för båda bilarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så stor är inte skillnaden i förbrukning. Om du lyckas köra DrivE'n på 0,54 kör du inte FT'n på 1,2 med samma körmönster.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Så stor är inte skillnaden i förbrukning. Om du lyckas köra DrivE'n på 0,54 kör du inte FT'n på 1,2 med samma körmönster.

/Martin
Precis, om du kör FTn lika utraslött som 1,6an presterar så lär även den gå snålt.
av MattiasD
2.5FT är också skattebefriad i 5 år.

Kalkyler på bränslekostnad är vanskligt att ge sig in på. Det finns så många osäkra parametrar att du garanterat virrar bort dig. Hur ligger dieselpriset de nämaste 3 åren? Troligen går det snart upp mot 17 kr/l.

2.5FT är gjord för etanol. Så att etanol skulle vara stygg mot den motorn tror jag inte på. Sen att vi har motorjournalister som verkar göra sitt bästa att sprida lögner om etanol är en annan sak.
Användarvisningsbild
av Guligan
Är det "bara" kostnadskalkylen som är intressant, eller värderar du t.ex. körbarhet, effekt etc också?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kalkylen saknar i mina ögon följande:

Inköpspris, avbetalningsplan, förväntad värdeminsking, försäkring, slitage (En 2,5FT äter förmodligen mer däck än en 1,6D, men det beror ju såklart på körstilen). En annan viktig parameter är hur länge du tänkt ha kvar bilen?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]