- ons 28 mar 2012, 23:03
#632452
Först av allt är man duktiga på att säga hur väl det fungerar rapporten säger ju så.
I verkligheten är det lite mer märkligt. Jag ska visa lite märkligheter nedan.
Studietid: 2010-10-13, uppehållsväder -5 grader c, Kl:10.32-11.45
*Testtiden som upptas är på vintern.
*0 motorcyklister ingår i studien. (Det är ju vintertid, men även mopedister saknas. Alla mopedtyper får ju inte framföras på cykelbana.)
*0 bussar ingår i studien trots att bussarna går ofta på platsen.
Platsen som byggts har inte någon alternativ rutt för *cyklisterna*. Alla måste åka förbi fållan. Nåt som inte rekommenderas. Rekommendationen lyder att motorcyklister, mopedister och cyklister ska kunna åka vid sidan av fållan. Cyklister och vissa mopedister kan åka på cykelbanan. Alla andra är hänvisade till vägbanan. Även en cyklist kan passera 30km/h som i testanläggningen i Linköping och är inte cyklisten observant så är 60mm kant minst sagt kännbart, det är inte cykling förbjuden på vägsträckan. Även för mopedist i 35km/h är det smärtsamt kännbart. Så även för motorcyklist.
*En beteendeanalys har genomförts i form av observationer över fordon som körde för fort och därmed aktiverade farthindret under ett tidsintervall på drygt två timmar. Typen av fordon samt reaktionen vid farthindret har noterats. Under tidsintervallet bromsade 28 av 32 fordon vid farthindret. Övriga antingen saktade in eller försökte väja över farthindret. Vidare har statistik över hastigheter och trafikflöden gjorts vid mätplatsen före hindret och resultatet visar att andelen fordon som kör fortare än 35km/h har minskat från drygt 50% till drygt 30% efter installation. Andelen fordon som kör under 30km/h har ökat från drygt 20% till runt 40% efter installation. Detta visar tydligt att installationen bidragit till att hastigheterna sänks och därmed bidragit till ökad trafiksäkerhet.*
Jag är inte utbildad i frågan men det är att slå på en väldigt stor trumma över permanentat förändringar när man observerat ett objekt två timmar mitt på dagen mitt i vintern. Dessutom lucia.
Att lyckas väja över farthindret på testanläggningen i Linköping resulterar i en förstörd bil.

Obs bilden är tagen ur rapporten, det är inte jag som har den enormt höga fotokvaliteten.
Jag har mailat testansvarig för att få veta mera om hur det påverkar däck, motorcyklister och mopedister om man åker i en sån fålla.
Vi får se om jag får några svar.
MechaniX skrev:Om nu problemet är av den omfattningen som alla här tror, varför står det inget alls om alla skrotade bilar och dödade/lemlästade motorcyklister nånstans när dom testar det i trafiken redan? :roll:Du menar på dom två ställen där detta finns i trafik och inte är en teoretisk ide?
Först av allt är man duktiga på att säga hur väl det fungerar rapporten säger ju så.
I verkligheten är det lite mer märkligt. Jag ska visa lite märkligheter nedan.
Studietid: 2010-10-13, uppehållsväder -5 grader c, Kl:10.32-11.45
*Testtiden som upptas är på vintern.
*0 motorcyklister ingår i studien. (Det är ju vintertid, men även mopedister saknas. Alla mopedtyper får ju inte framföras på cykelbana.)
*0 bussar ingår i studien trots att bussarna går ofta på platsen.
Platsen som byggts har inte någon alternativ rutt för *cyklisterna*. Alla måste åka förbi fållan. Nåt som inte rekommenderas. Rekommendationen lyder att motorcyklister, mopedister och cyklister ska kunna åka vid sidan av fållan. Cyklister och vissa mopedister kan åka på cykelbanan. Alla andra är hänvisade till vägbanan. Även en cyklist kan passera 30km/h som i testanläggningen i Linköping och är inte cyklisten observant så är 60mm kant minst sagt kännbart, det är inte cykling förbjuden på vägsträckan. Även för mopedist i 35km/h är det smärtsamt kännbart. Så även för motorcyklist.
*En beteendeanalys har genomförts i form av observationer över fordon som körde för fort och därmed aktiverade farthindret under ett tidsintervall på drygt två timmar. Typen av fordon samt reaktionen vid farthindret har noterats. Under tidsintervallet bromsade 28 av 32 fordon vid farthindret. Övriga antingen saktade in eller försökte väja över farthindret. Vidare har statistik över hastigheter och trafikflöden gjorts vid mätplatsen före hindret och resultatet visar att andelen fordon som kör fortare än 35km/h har minskat från drygt 50% till drygt 30% efter installation. Andelen fordon som kör under 30km/h har ökat från drygt 20% till runt 40% efter installation. Detta visar tydligt att installationen bidragit till att hastigheterna sänks och därmed bidragit till ökad trafiksäkerhet.*
Jag är inte utbildad i frågan men det är att slå på en väldigt stor trumma över permanentat förändringar när man observerat ett objekt två timmar mitt på dagen mitt i vintern. Dessutom lucia.
Att lyckas väja över farthindret på testanläggningen i Linköping resulterar i en förstörd bil.

Obs bilden är tagen ur rapporten, det är inte jag som har den enormt höga fotokvaliteten.
Jag har mailat testansvarig för att få veta mera om hur det påverkar däck, motorcyklister och mopedister om man åker i en sån fålla.
Vi får se om jag får några svar.