Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70 2006 som jag lämnade in på rekond (invändig + utvändig) & efter det visas följande felmeddelande (tillsammans med varningslampan) i panelen:

"Larm: Service erfordras"

Då jag hämtade ut bilen efter stängningstid, så kom vi överens om att nyckeln skulle läggas bakom tanklocket.
Vad varken jag eller firman visste, var att tanklocket inte låser sig när man låser bilen, utan en stund efteråt!
Ovillig att vända hem för extranyckeln så försökte jag komma åt nyckeln genom att klämma in in fingrarna bakom tanklocket.

Frågan är alltså om problemet kan ha uppkommit av att jag ruckat på tanklocket eller av rekonden?

Tacksam för tips!

/Joel
Det kan ju vara en mängd olika saker, läsa ur felkoder skadar aldrig... Man kan ju chansa med att lägga av pluspolen en stund och hoppas det var en engångsföreteelse.

/Thomas
kolla på dina sidorutor i bagaget där sitter kontakter påtryckta på rutan som är till larmslingan inte alls ovanligt att dessa lossnar när dom putsar rutorna
om så är fallet så tryck tillbaka dom
Jag testade att rycka pluspolen och lät den var urkopplad ca 1min. Efter det var meddelandet borta men idag var det tillbaka igen. Jag slog av & på tändningen och denna gång var det borta, märkligt! Jag ska testa igen imorgon.
Joels82 skrev:Felet är kvar :( Dyker upp varje gång man startar bilen. Jag har kopplat ur dosan som sitter i taket, Blåst ur kontakterna och satt tillbaka dem
Har du följt de råd som du fått tidigare i tråden ?
Kollat Kontakterna på bakre sidorutorna ?
Inaktiverat Rörelsesensorn med knappen när du larmat på ?
Kollat att Sirenen tjuter om du gör så att larmet går på ?
Får du kvittens på larmet dvs. blinkers blinkar ?
Om du berättar vad du gjort så får du flera tips som kan hjälpa....
Glad Påsk :)
Joels82 skrev:Jag testade att rycka pluspolen och lät den var urkopplad ca 1min. Efter det var meddelandet borta men idag var det tillbaka igen. Jag slog av & på tändningen och denna gång var det borta, märkligt! Jag ska testa igen imorgon.
1 minut var nog lite i underkant, testa 1 timme.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]