Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoyamha
Slut kan den säkert vara, men jag tycker lixsom med snitt förbrukning på drygt 0.85 och bra motorbroms o styrka tycker jag ändå att det borde vara annat :/
Hur skall jag kolla kompet?
Först Kall sedan varm motor eller?
av Rådlös
Varm motor räcker. Ta ur alla tändstiften. Håll gasspjället helöppet när du kör runt. Mer än 10% avvikelse på en cylinder räknas som slitet. En tesked eller två med olja i en misstänkt cylinder kan avslöja om det är ventiler eller kolven/kolvringar/cylinderfoder som är dåligt.
av JohnB
Om kompet blir bättre efter att du hällt i lite olja är det kolven/kolvringar/cylinderfoder som är dåligt. Oljan tätar glappet mellan kolv och foder om jag inte minns fel.
av volvoyamha
Okej,
Rådlös nämde något om ventilerna?
Vad gör oljan med dom? (man jag nu tippar i lite i den misstänka cylindern?)
av Rådlös
Oljan gör inget med ventilerna.
Så här är det: Om kolvarna/kolvringarna/cylinderväggarna skulle vara utslitna, kolvringar kan brytas av, så tätar oljan tillfälligt vid kompprovet. Och du får ett bättre värde när du gör om provet. Också det är bara tillfälligt.
Om värdet inte blir bättre trots oljan, så är det högst troligt någon av ventilerna som läcker. (Eller en väldigt stor skada i cylindern) Det finns en tredje möjlighet också, och det är om topplockspackningen är trasig. Då blåser ju kompet vidare. Det behöver inte betyda vatten eller oljeläcka med automatik om topplockspackningen är trasig. Det kan t.ex vara hål mellan två cylindrar och då bör du se detta på att dom båda har ungefär lika lågt värde vid kompprovet. Är hålet i packningen ut på utsidan av motorn så hörs det ett tuffande och puttrande ljud.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]