Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andy78
Tror inte det går då det ej är 80 liters tank eller är den så stor?
oavsett tank så kan du utan problem köra 20 liter etanol.
av volvoyamha
B23:A den motorn jag har i min Volvo 245,
Ställer jag på tändningen ytterst lite och skruvar upp tomgången.
Då skall man kunna köra på ren E85 året om, enligt http://www.etanol.nu.

Värt att prova?
Blir detta billigare?

Motorn har gått 35xxx, men är sjukt välservad, lättstartad och tätt.

Mvh Anders
av Rådlös
Nja, etanol.nu säger nog lite mer än så. Bl.a att du måste slipa förgasarnålen för att få ca 30% mer bränsle.

Om det är lönsamt kan du själv räkna ut. Multiplicera det gällande priset på E85 med 1,3. Jämför resultatet med gällande bensinpris. Så länge du ligger under bensinpriset är det lönande. 1,3 är den teoretiska bränsleökningen i genomsnitt.

Läs mer om nålslipning och konvertering m.m på http://www.etanol.nu
av volvoyamha
Rikare blandning på tomgång (justerskruv) + ökad tändförställníng (~20grader)
med en b23a och en stromberg förgasare skall det gå på 100% kallstartsgräns ligger på 0grader.
http://www.etanolbil.eu/
kolla får du se, på
''mer lättläst''
''bilar'
och långt ner, '
av Rådlös
Nu håller den här tråden på att bli en tråd om Volvo 200 i stället. Det handlade i ursprunget om en 940.
Men, det kan i teorin vara så att förgasaren i exemplet från http://www.etanolbil.eu är tämligen välanvänd (sliten). Och tittar man på detta med nålslipning så ser man att det handlar om hundradels millimeter som skall slipas av nålen. Man behöver således en micrometer eller ett digitalt skjutmått när man slipar en förgasarnål. Och naturligtvis, en tabell för nåldiametern. Den är inte linjärt konisk. Så exemplet kan nog vara fungerande, men utgångsläget är att man slipar nålen i en förgasarbil. (SU och Zenith Stromberg-förgasare). I andra förgasartyper gäller andra metoder med ombestyckning etc. etc.
Användarvisningsbild
av emwtur
Rådlös skrev:Nu håller den här tråden på att bli en tråd om Volvo 200 i stället. Det handlade i ursprunget om en 940.
Men, det kan i teorin vara så att förgasaren i exemplet från http://www.etanolbil.eu är tämligen välanvänd (sliten). Och tittar man på detta med nålslipning så ser man att det handlar om hundradels millimeter som skall slipas av nålen. Man behöver således en micrometer eller ett digitalt skjutmått när man slipar en förgasarnål. Och naturligtvis, en tabell för nåldiametern. Den är inte linjärt konisk. Så exemplet kan nog vara fungerande, men utgångsläget är att man slipar nålen i en förgasarbil. (SU och Zenith Stromberg-förgasare). I andra förgasartyper gäller andra metoder med ombestyckning etc. etc.
"slipa av hundradelar av nålen"
- hmm jag skulle slipa av den i överändan i stället och skjuta in nålen mera i kolven !
Användarvisningsbild
av lennarte
emwtur skrev:Re: Tanka E85 i 940
av emwtur Igår, 23:49
Rådlös skrev:
Nu håller den här tråden på att bli en tråd om Volvo 200 i stället. Det handlade i ursprunget om en 940.

"slipa av hundradelar av nålen"
- hmm jag skulle slipa av den i överändan i stället och skjuta in nålen mera i kolven
Om du läser mitt inlägg (ovan) om farsans Volvo 144 -72, så skrev jag där om en "strypring" i förgasaren. Jag började med att tillverka en packning med mindre hål mellan luftrenare och förgasare. När jag fått bilen att gå svarvade jag ut en hylsa som passade i förgasaren, som hade det mindre hålet mot luftfiltret och konade ut till "0" mot nålen. C:a 3cm lång. Sedan jag justerat in munstycket ( Stromberg) fungerade det alldeles utmärkt.

För övrigt tycker jag som Rådlös att denna diskusitionen hör till 200 sidan i stället. Många av oss kollar nog där också, så du får säkert svar där med

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
andy78 skrev:Märker du nån skillnad i förbrukning om du tankar 50/50
Är det är mig du menar? På förbrukningen har det inte märks så mycket den har ju varit för hög ändå (den har ju legat på 1,4 - 1,5l/mil innan). Det märks lite när man kör, särskilt när den blir "genomvarm". Efter sista tankninen nu, har inte det där "riktiga klippet" runt 5000rpm (GLT 16V), men det använder man (jag i alla fall) inte så ofta. Bränsleförbrukningen (tankade förrgår) blev "sådär" 1,35l/mil, men nu har jag använt AC-n ganska flitigt (till skillnad mot förra tankningen 1,2l/mil, ren bensin). Den (AC-n) tar kanske mer än man tror. Det har varit "runt 4 - 5° på nätterna och det är inga problem att starta eller köra på morronen (använder motorvärmare)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
andy78 skrev:Märker du nån skillnad i förbrukning om du tankar 50/50
Är det är mig du menar? På förbrukningen har det inte märks så mycket den har ju varit för hög ändå (den har ju legat på 1,4 - 1,5l/mil innan). Det märks lite när man kör, särskilt när den blir "genomvarm". Efter sista tankninen nu, har inte det där "riktiga klippet" runt 5000rpm (GLT 16V), men det använder man (jag i alla fall) inte så ofta. Bränsleförbrukningen (tankade förrgår) blev "sådär" 1,35l/mil, men nu har jag använt AC-n ganska flitigt (till skillnad mot förra tankningen 1,2l/mil, ren bensin). Den (AC-n) tar kanske mer än man tror. Det har varit "runt 4 - 5° på nätterna och det är inga problem att starta eller köra på morronen (använder motorvärmare)

Mvh
Lennart
Körde en "runda" igår efter jobbet. Provade på lite "fullgaskörning" för att testa körbarheten. Det gick så där. Den gick betydligt bättre förra våren när vag körde 50% E-85. Positivt för jag kanske löst problemet med bränsleförbrukningen, negativt för jag kan inte köra på 100% E-85 i sommar utan att göra något mer. Bilen är fullt körbar, men den saknar det där "lilla extra" som gör 16V motorn så speciell. Den tvekar över 4000rpm istället för att "sticka iväg som den brukar. Den fungerar fullt "normalt" vid vanlig "till och från jobbet" körning, så vag kör vidare på 50-50 blandningen och hoppas på bättre väder. Det var "bara" +10° och jag ska kolla på förvärmningen, så den fungerar som den ska.

Mvh
Lennart
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android