Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min har gått 1000mil och drar 1,1l/mil, landsväg/motorväg och 1,45 stadstrafik på etanolen. Och då har jag verkligen rätt tung gasfot, ser fram emot första service och oljebyte vid 1500, då ska förbrukningen sjunka sägs det. Programvara för motorstyrning uppdaterad en gång i dec. Den kände inte av vilken bränsleblandning den hade korrekt. Trodde det var 60% etanol när 100% bensin vilket gjorde förbrukning onödigt hög och att motorn inte svarde på gas ordentligt, gick för fett, för mkt bränsle sprutades in.
av Amli
halmstaden skrev:Ytterligare en tråd som nästan uteslutande handlar om förbrukningen... någon mer än jag förvånad?
Fast är den det enda att klaga på så verkar ju bilen rätt OK :wink:
Ja, det är märkligt att alla trådar kommer in på förbrukning. Knappt ett ord om hur bilen är i övrigt.

Jag skulle vara intresserad av omdömen om modellen i övrigt oxå.
Skrev bränsleförbrukning för det verkar va det de flesta är intresserade av o skriver om......I övrigt är bilen mkt bra, nåra småsaker som man kan ta upp vid service, man vill ju att allt ska va perfekt! Mycket bättre komfort och kvalitetskänsla än i V50 som jag haft flera modeller av. Nu är det en 09a 2,5FT Momentum med lite extra jag pratar om. Ska sätta på 18tummare till sommarhjulen och förväntar mig mer styrrespons, känsla och väggrepp. Rullar nu på dubbfria Hakkapelitta R 16 tum, väldigt tysta iof. Sen måste ju en liten tuning till så man får ut 250 hk och blir av med toppfartsspärren så småningom....Miljöbil, tja, skiter i vilket men den är 20% billigare i förmånsvärde än motsvarande bensinare, därav valet.
Nån FT ägare som trimmat bilen ännu? Problem med motorstyrning på era, uppdateringar? Testat toppfartsspärren vid 210? Erfarenhet efter första service/oljebyte - piggare bil, lägre förbrukning?
av Mrks
Amli skrev:
halmstaden skrev:Ytterligare en tråd som nästan uteslutande handlar om förbrukningen... någon mer än jag förvånad?
Fast är den det enda att klaga på så verkar ju bilen rätt OK :wink:
Ja, det är märkligt att alla trådar kommer in på förbrukning. Knappt ett ord om hur bilen är i övrigt.

Du har egentligen rätt, vad gör en dl hit och dit i det stora hela. Säg att man kör 15000 på 3 år (rätt normalt?)
då är detta totalt 15.000 kr? vem av er väljer bort en ny premiumbil för plusminus 15.000 om allt annat känns bra?

Jag själv är sjukt nöjd med min v70. detta är min tredje volvo och jag är sjukt nöjd. Att det är den säkraste eller näst säkraste?? bilen gör också sitt till när man ofta åker på mörka landsvägar. Mig veterligen är volvo o saab fortfarande ganska ensamma om whiplashskydd också? Vilket spelade in för mig då jag sett hur jäkla illa det kan bli om man har oturen att bli påkörd bakifrån.
Bilen är väldigt tyst och på halt väglag har antisladdsystemet räddat mig ett antal ggr från att sladda av vägen.
otroligt smidigt att fälla sätena nu när man inte behöver dra fram sittdynorna, vilket gör att jag fortfarande kan ha stolen så långt bak jag vill när jag har fällt bak. Kraften räcker till för säkra omkörningar men man vill väl alltid ha mer pulver?

Det enda jag saknar från min förra diesel är dieselvärmaren som var otroligt skön.
Användarvisningsbild
av OVLOV74
Riktigt kul att åka trimmad 2,5FT med e85 :P nu när skit 95okt kostar över 16kr litern, för att inte tala om vad Shell VPower +98okt kostar :-(O) (som man ska köra på om man har trimmad bensin turbo)
Användarvisningsbild
av hakank
Hittils helt nöjd med min 2.5FT. Har uteslutande tankat etanol i drygt ett år, så länge jag haft bilen. Det enda som stör mig är irriternade nerväxlingar i krypfart med automaten. Soppakostnaden är ungefär samma som min tidigare S60 2.5 bensinare automat. Denna känns dock aningen piggare trots att den är tyngre.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Camel
Amli skrev:Ja, det är märkligt att alla trådar kommer in på förbrukning. Knappt ett ord om hur bilen är i övrigt.

Jag har en 2,5FT sedan den var ny. Mina omdömen efter de första 1100 milen finns redovisade i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p547634

Mina omdömen står sig än idag när bilen gått mer än dubbla körsträckan sedan jag skrev mina omdömen förra gången.
Tillkomna problem: nivåvakten i spolarvätskebehållaren har gett upp samt ett missljud i A/C-kompressorn finns. (Båda felen fixas på garanti)
I övrigt känns bilen lika fräsch nu som den gjorde vid 1100 mil.
Jag tycker det är en riktigt bra bil, motorn är riktigt trevlig med bra drag rakt igenom. Har kanske aldrig haft en så välbyggd ny bil heller som den här V70:n faktiskt. Förbrukningen är inte direkt låg, men inte så farligt hög heller, ligger på 1,25-1,3 på Etanol (vilket jag till 99% tankar) vilket ger en milkostnad på kanske 12,7:-, och för det behöver bilen alltså en bil utan etanol dra cirka 0,8 med den typ av körning jag gör, så därför kan jag inte säga att den är speciellt törstig. Det ska vara räckvidden på Etanol som kan vara lite jobbig. Mitt enda problem är att jag inte riktigt kommer överrens med stolarna, jag är lång och får ibland kramp i benen, kan bero på att sittdynan är kort. Dock har jag hört väldigt få som har samma problem, så det kan vara mig det är fel på :cry:

Min är dock till salu vilken dag som helst, hojta bara till om du är intresserad :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]