mikaoj skrev:Enligt min beräkning så landar min totalvikt på 1914kg.
<...>
eller tänker jag fel.
Ja, det gör du. Totalvikt är inget som du beräknar. Det gör biltillverkaren. Då utgår han från bilens tjänstevikt (körklar bil med olja, vatten, bränsle och en förare på 75 kg), och sedan lägger han till högsta tillåtna last. Då får man en
totalvikt, som är den högsta tillåtna vikten för fordonet ifråga.
jag tycker inte att man kan sätta en totalvikt som ska passa alla utan att om man blir stoppad för kontroll av vikt så ska väl den aktuella vikten vid vägningstillfället avgöra?
hur beräknar man den totala vikten när man blir stoppad för kontroll. Går dom efter regbeviset eller aktuell vikt på bil och husvagn?
Totalvikten står alltså i registreringsbeviset, så den beräknar man inte ute på vägen. Det du nog tänker på är
bruttovikten, vilket är vad fordonet väger vid varje speciellt tillfälle. Alltså tjänstevikten plus hur mycket du har lastat just då.
Sen finns det också något som kallas för
tågvikt, eller ibland istället
sammanlagd bruttovikt. Det är vad kombinationen drag- och släpfordon väger vid ett visst tillfälle, med den last de har då.
När man ska dra släp finns det både tekniska begränsningar och begränsningar som föranleds av körkortsbehörigheten.
Tekniska begränsningar kan vara att din bil max får dra 1800 kg på kroken. Det gäller då oavsett vad du har för körkort. Med rätt körkort (i detta fall BE) kan man dock få dra ett släp med en totalvikt på fem ton (om kulan passar - jag tror inte det finns dispenser högre upp än 3500 kg för 50 mm kula), så länge bruttovikten inte överstiger 1800 kg. Det får med andra ord inte vara fullastat.
Sen kan det också finnas en teknisk begränsning på högsta tillåtna tågvikt, alltså summan av drag- och släpfordonets verkliga vikt vid ett visst tillfälle. Som det skrivs ovan är det inte alltid att den är lika hög som de sammanlagda totalvikterna.
Men i ditt fall, då det verkar som om du har B-kort, är det inte tekniken som begränsar. Med B-kort får man bara dra lätta släp.
Släp med en totalvikt om högst 750 kg räknas alltid som lätta.
Tyngre släp räknas som tunga, såvida de inte uppfyller några specifika undantag.
Ett undantag är att släpets
totalvikt (enligt pappret) inte överstiger bilens tjänstevikt (också enligt pappret). I ditt fall innebär det att du skulle få dra ett släp på max 1659 kg.
Men sen finns det också en regel som säger att om drag- och släpfordonens
sammanlagda totalvikter (återigen enligt papperna) överstiger 3500 kg, då räknas släpet som tungt igen. Då 3500 - 2270 = 1230 kg blir det detta lägre värde som sätter gränsen för dig. 1230 kg är alltså den högsta
totalvikt som ett släpfordon får ha, om du ska få dra det med B-kort efter din bil. Återigen enligt pappren. Om du inte har lastat det fullt har ingen betydelse alls.
Hade du nu haft BE-kort hade det varit enbart de tekniska begränsningarna som spelat in. Då hade du fått släpa med dig en kärra med en
bruttovikt om högst 1800 kg.
Totalvikten kan vara högre, men då får den inte vara lastad så den väger mer än 1800 kg. Dessutom får du hålla koll på så att de sammanlagda bruttovikterna inte överstiger ev. begränsning för detta.
Mina lätta släp (totalvikt 1300kg) blev plötsligt tunga...
Släp med totalvikter över 750 kg räknas som tunga, såvida de inte uppfyller de båda undantagen jag skrev om ovan. Så det är snarare så att dina tunga släp inte längre uppfyllde undantagen för att räknas som lätta när du bytte bil. Resultatet blir detsamma, men det är alltså så att alla släp över 750 kg räknas som tunga som utgångspunkt.
Jag tycker att det borde vara att så länge man inte överskrider 3500kg så ska det inte vara några problem och så länge man inte överskrider bilens tjänstevikt.
Så är det ju idag, plus att du inte får överstiga bilens tekniska begränsningar. I alla fall om man sätter in några förtydligande vikter i din mening.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.