Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Silence101 skrev:Det kallas Dyslexi.
(stavas det så ? )
Ser många sådana felaktigheter framförallt i forum.
Kan också vara rena skrivfel också.
Fingrarna går fortare på tangenterna än vad hjärnan gör.
Näe, det är inte dyslexi. Resten av inläggen brukar nämligen inte tyda på detta. Att skylla på dyslexi bara för att man är slarvig/nonchalant/skolkade eller fipplade med mobilen på svenskalektionerna, tycker jag är ett hån mot de som verkligen lider av dyslexi. Fast det är ju en bekväm och oftast oemotsagd ursäkt.
av llesrof
...dessutom är dyslexi, liksom namn på veckodagar och månaderna inga egennamn och inleds därför inte med versal :mrgreen:
Användarvisningsbild
av ÄRRet
llesrof skrev:
(stavas det så ? )
Ser många sådana felaktigheter framförallt i forum.
Kan också vara rena skrivfel också.
Fingrarna går fortare på tangenterna än vad hjärnan gör.
Näe, det är inte dyslexi. Resten av inläggen brukar nämligen inte tyda på detta. Att skylla på dyslexi bara för att man är slarvig/nonchalant/skolkade eller fipplade med mobilen på svenskalektionerna, tycker jag är ett hån mot de som verkligen lider av dyslexi. Fast det är ju en bekväm och oftast oemotsagd ursäkt.
Riktigt bra skrivet! Håller med dig. Alltför lätt att skylla på dyslexi och slippa ta ansvar för hur man stavar. Finns ju skräckexempel där man knappt förstår vad som menas med inlägget.
av blådåren
Felstavning i all ära kan man ju stå ut med, det är inte alla som lärt sej att uttrycka sej korrekt i skrift.
Om det sedan beror på dyslexi , saknade förutsättningar, eller rent slarv kan egentligen kvitta !.

Men det värsta är nog ändå dessa som skriver "tal-skrift" och dessutom med slang och dessa "utfyllnads-ord" ....
"aah mendu asså, dennahär ,öööh, asså grejen som vettu håller fast dennahär ".....

Jaa, detta var lite överdrivet skrivet, men ibland orkar man inte ens läsa inläggen om det blir för "modernt"(?) skrivet .
av llesrof
blådåren skrev:Felstavning i all ära kan man ju stå ut med, det är inte alla som lärt sej att uttrycka sej korrekt i skrift.
Om det sedan beror på dyslexi , saknade förutsättningar, eller rent slarv kan egentligen kvitta !.

Men det värsta är nog ändå dessa som skriver "tal-skrift" och dessutom med slang och dessa "utfyllnads-ord" ....
"aah mendu asså, dennahär ,öööh, asså grejen som vettu håller fast dennahär ".....

Jaa, detta var lite överdrivet skrivet, men ibland orkar man inte ens läsa inläggen om det blir för "modernt"(?) skrivet .
Håller med dig fullt och fast. Den tid någon sparar på att skriva slarvigt förlorar jag när jag försöker läsa. Och då skiter jag i att läsa klart. Jag menar... har man så ont om tid att man inte hinner lägga några sekunder extra på att skriva ordentligt och läsa igenom inlägget innan man postar det, så kanske man skall fundera över om man har tid att hänga på forumet över huvud taget. jag tror ändå inte att det är tidsbrist det handlar om utan ren och skär lättja och slapphet, två egenskaper jag har svårt för.
Användarvisningsbild
av Silence101
Hoppas ingen tog illa upp av mitt inlägg.
Jag menar inte att dra alla över en kam.
Dyslexi (nu är det väl rätt :D ) kan vara en orsak till skrivfel.
Men troligast är nog det som ni skriver, helt enkelt slarv.
Användarvisningsbild
av stooges
Meningslöst vetande kanske men på Blocket fick man just nu 565 träffar på sterio
och 70797 på stereo så merparten av befolkningen verkar ha fattat ändå. ;-//
Användarvisningsbild
av Hasse63
Har själv dyslexi och får numera hjälp av google chrome som rättar då det blir fel och det blir det titt som tätt... ändå.

Garanterat över hälften som som stavar fel har någon grad av dyslexi.

Om man nu inte är bra på att stava så kan man vara bättre på annat och det -bättre än en som inte ha dyslexi som tex att skruva i bilar (om man nu någon dyslektiker kan/vill/vågar säga att han/hon är bra på något) :roll: Om nu inte trådsskaparen visste det så är dyslexi ett handikapp. Att ge sig på handikappade är lågt, mycket lågt.

Irriteras du på handikappade/funktionshindrade i matkön också som inte är så snabba och ofta inte kan betala helt själv?

Tycker att såna här trådar borde plockas bort direkt, eller är det tillåtet att kranka på andra forumsanvändare för att det inte stavar rätt?

EDIT: forumsregeln • Behandla övriga medlemmar av forumet med respekt... när börjar den att gälla ??:-/
Användarvisningsbild
av Ticken
Hasse63 skrev:forumsregeln • Behandla övriga medlemmar av forumet med respekt... när börjar den att gälla ??:-/
Nu.

Det här kommer spåra ur. Så antingen håller vi en saklig diskution och är trevliga mot varandra eller så kör vi lås på tråden.

PMa mig vid frågor om ovanstående.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Hasse63
llesrof skrev:hur lyckas man år ut och år in undgå att lära sig hur detta enkla ord stavas? Det uttalas ju inte ens "sterio" :mrgreen:
Gör hur du vill Ticken. :wink: Sånt här skit kan ska man inte behöva läsa någonstans, och det spårade ur redan då tråden skapades :evil:

Vill bara säga att alla inte är "perfekta" och det kommer alltid att finnas de som inte är som "alla andra" och det hjälper inte att skälla på någon för att någon har gjort fel.

1000-gångernas pedagogik... dvs att ska man lära sig något nytt så får man nöta in det år ut och år in, små framsteg som att lära sig stava ett ord rätt kan betyda massor.

Så "Kalle" som betalar sin varor i kassan eller den som ber om hjälp på ett forum SKA inte behöva få påhoppningar och känna sig ännu dummare än vad de redan gör. Alla erkänner inte sina handikapp och dom är det ännu värre för.

Hoppas att moderatorerna uppdaterar reglerna och tar bort sånt här värdelösa trådar så fort det bara går.

Ingen är perfekt :!: och var är egentligen normalt :?:
Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]