Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

T3 o D3 kommer inte att skilja mycket i servicekostnader.
I V60 skiljer ca 60 000 mellan motorerna - sjukt mycket jämfört med andra marknader.
T3 har ju en klart låg EU-mix och har visat sig snål i verklig körning + är hyfsat pigg, dock ej som D3.
Utomlands skiljer nog bara 20 000 mellan dessa motorer men då ingår inte värmare i D3 (om den är värd sina 14 000 får ju var och en värdera - konkurrenterna erbjuder inte värmare).
Är det f ö klart att Volvo kommer att erbjuda värmare som std i V40 i Sverige?
PH
Förlåt, jag borde ha kollat, skiljer bara 15000 mn T3 och D3: Detta är väl också skälet till att V60 T3 inte längre är så billig som tidigare (en S60 T3 kostar bara 2 000 mer än en V40 T3).

Parkeringsvärmare ingår inte i V40. Men är billig i paket.
PH
Utomlands skiljer nog bara 20 000 mellan dessa motorer men då ingår inte värmare i D3
Det verkar inte ingå här heller på V40, vad det verkar... ett tilläggspris på ca 9000:- har jag hört.

/Thomas
Nej inte ens värmaren, men den verkar vara kampanjprissatt under första modellåret , till 9000:- inkl tror jag det var...

/Thomas
Det börjar florera diskussioner kring vissa utredningar kring just diesel, och tillgången på denna i framtiden. Det talas om att det blir ransoneringar av diesel 2017-2020.

Läste även i en intervju med en BMW-höjdare i samband med en provkörning av M550xd, han trodde inte att dieselmotorer kommer att vara konkurrenskraftiga framöver av andra skäl.

Nu behöver man kanske inte bry sig om detta om man har bilen ett par/tre år, men synen på dieselmotor vs. bensinmotor kan ändras snabbare än vi tror.
sweborn skrev:Det börjar florera diskussioner kring vissa utredningar kring just diesel, och tillgången på denna i framtiden. Det talas om att det blir ransoneringar av diesel 2017-2020.
Både diesel och bensin tillverkas av samma råolja så varför skulle det bli brist på den och inte den andra i framtiden?
McDonald skrev:
sweborn skrev:Det börjar florera diskussioner kring vissa utredningar kring just diesel, och tillgången på denna i framtiden. Det talas om att det blir ransoneringar av diesel 2017-2020.
Både diesel och bensin tillverkas av samma råolja så varför skulle det bli brist på den och inte den andra i framtiden?
Det är inte så enkelt angående produktionen av diesel vs. bensin, och dessutom förmodar jag att konsumtionsmönster påverkar bilden. Om konsumtionen av diesel ökar och vi redan idag har brist på diesel och överskott av bensin i Europa så finns ett problem som på ett eller annat sätt måste lösas.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]