Bjørn skrev: Hvis man får programmert slik at 0-läget slår av alt, så må det være mulig å koble via rele. 30-strøm inn på rele, 15-styrt via markeringslys eller noe annet som har strøm når motor går. Strøm fra rele kan jo forsyne både parklys og dimlys.
Att "bakmata" parkeringsljuset fram/bak går inte. Varje lampa har en egen utgång från CEM och de kan/ska inte bakmatas. Bakljusen är dessutom dioder med olika ljusstyrka vid bakljus resp. bromsljus (pulsbreddsmodulering) när bakluckan är öppen. Nästan inga lampor i bilen är konventionellt inkopplade utan de flesta försörjs från elektroniska utgångssteg. Att försörja dimljusen från ett eget relä (växlande) går dock bra.
Bjørn skrev:Når man vrir lysbryter til läge 1 eller 2 så må det kobles slik at rele mister styrestrøm på et vis. Vil det være mulig? Tenker høyt nå. :)
Ljusomkopplaren kommunicerar med CEM via LIN-kommunikation. Finns inga kontakter att hämta signal från. Att släcka DRL när halvljuset tänds kan man t.ex. fixa genom att hämta styrström från halvljuset till ett brytande relä. Man kan också tänka sig en koppling med ett relä där spolen får plus från tändning och minus via halvljuset när det är släckt.