Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Jag skulle byta klossar fram idag, men tji fick jag. Det verkar som glidbultarna sitter med 9mm insex (8 är för liten och 10 är för stor), vilket ju är sjukt ovanligt. Är det någon som kan bekräfta att det är 9mm insex? Isåfall, var f-n får man tag på en sådan hylsa?

Instruktionen som följde med klossarna säger 7mm men det stämmer ju inte alls, den storleken drunknar i bultskallarna.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var en 9mm insex, jag slipade ner en 10mm jag hade hemma till 9mm och det passade perfekt. Det är ju mer eller mindre omöjligt/svindyrt att köpa en 9mm insexhylsa så detta blev ju bra på ett snabbt och billigt sätt.

Det är märkligt dock, jag har pratat med två Volvo meckar och båda hävdar med en dåres envishet att det skall vara 7mm även på XC60. Märkligt....

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Har inte behövt göra detta på min XC70, så där vet jag inte, men på min gamla 854 Turbo var det förvisso 7 mm insex.

Ska det till 9 mm får man väl köpa det i USA. Har insett när jag behövde insexnycklar i USA senast att de har inte koll på vad som är gångbart i mm-dimensioner, så i deras vanliga satser finns både 7 och 9 mm. Våra har ju typiskt ...5, 6, 8 och 10 mm.

Vet inte om de här är för långa?
Hylssats
Användarvisningsbild
av MartinS
Dom hade fungerat fint tror jag, men nu slipade jag ner en 10:a istället, det gick ju lika fint det.

Det var ganska saftiga klossar måste jag medge. Dom små som ligger bredvid är framklossar till min S40 med 280mm skivor.

Bild

Angående krok, alla bilar har ju en vä[…]

Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]