Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Har suttit och läst en del om att eftermontera elhissar.

Dock får jag inte riktigt nån klarhet i vissa saker.

Det står på många ställen att det är fördraget till a-stolpen. Okej. Elhissar fram har jag redan... Är det fördraget nånting till b-stolpen för elhissar bak?
Jag har en komplett bil med elhissar som jag kan plocka kablar och allt annat från. Men vad är det jag behöver flytta över?

Det jag vet att jag behöver göra.

Byta knappsats till den med 4 hissknappar. (Måste någon kabelstam där bytas?)
Byta hela plåtplattan i bakdörrarna.
Byta kabelstam ( Men varifrån? Från b-stople ut i bakdörr eller vad?)
Byta dörrsidor för att slippa hålen efter vevarna.

Har rivit ner ena dörrsidan bak nu. Ska väl ge mig på b-stoplen nu och se hur det ser ut där. Kanske har jag hunnit få något svar under tiden :)
av JT855
Svarar väl på mitt eget inlägg då.

Tog från en 854 GLT -96 till en 855 GLT -94. Så det funkar utmärkt från 4d till 5d. Dörrsidan på 854an var ca 5 mm mindre runt om, än vad den på 855an var. Får putsa bort lite lim från dörren så märks det inte.

Det som behövs är:
Kabeln som går från b-stolpe in i bakdörren.
Knappsats med knappar för elhissar bak. Skulle tro att man även behöver relät som sitter ihop med knappsatsen.
Plåtplattan inuti dörren med elhissmotorn.
Elhissknapp till bakdörren.
Dörrsida med hål för elhissknapp.

Ja, det är fördraget till b-stolpen. Iallafall på min bil. Kontakten sitter i gummitutan mellan b-stolpe och bakdörr.
Jag bytte hela plåtplattan i dörren. Kanske går det att bara muttra dit motorn men det kändes som att det gick fortare att ta hela plattan.
Knappsatsen var rätt bökig att byta. Först bända upp den. Sen gick en kabel framåt och en bakåt. Fick lossa askkoppen samt plasten där ciggtändaren sitter. Sen lossa kontakten till knappsatsen där. Sen satt kabeln fast med nå plåtklämmor inne i "mittkonsolen". Fick peta bort dom med en skruvmejsel för att slippa lyfta på hela skiten. Kabeln bakåt gick till ett relä som sitter typ under förvaringsfacket i mitten. Också rätt bängligt att få lös. Dock så gick det att rycka lös det neråt utan att ta lös facket eller något annat. Det satt bara med nån plåtklämma. Dörrsidan bytte jag också eftersom den redan hade färdigt hål för elhissknappen.

Allt är ganska självklart hur man ska göra när man väl börjar. Det enda som jag fick studera en stund var fastsättningen av hissanordningen mot rutan. Där sitter två plasthjul som löper i varsin skena. Hjulen ska man inte försöka få bort. Endast lossa låssprinten som sitter där och dra metallskiten rakt ut ur hjulet. Sen är det lätt att tappa ner låssprintarna in i dörren så man kan vara lite försiktig när man tar lös dom.

Det var en hel del skruvande men vafan, nu har jag elhissar bak också :)
C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]

Kallstart utan värmaren. Starar bilen och v&a[…]